Chcete-li se při nakupování přes internet vyhnout následné záplavě nevyžádané pošty či invazi počítačových virů, vyplatí se mít kvalitní zabezpečení počítače. Hlavním zdrojem obav je však neznalost.

Přes 70 procent dotázaných uživatelů internetu se při svých nákupech obává právě laviny nechtěných obchodních nabídek, ale také toho, že se jejich osobní údaje dostanou do nepovolaných rukou. Což vede opět k dalším nevyžádaným obchodním nabídkám v e-mailové schránce.

V průběhu letošního podzimu nechala "propirátská" organizace BSA (Business Software Alliance, působí i v tuzemsku) provést průzkum mezi 4700 uživateli internetu v Kanadě, Německu, Velké Británii a USA. Celkem 72 procent dotázaných vyjádřilo všeobecné obavy z internetových nákupů. Podle závěrů průzkumu bude letos o Vánocích nakupovat na internetu o pětinu lidí méně než minulý rok.

Jak se tedy dá nakupovat na internetu bez rizika:

Instalujte antivirový software a ověřte, zda je aktivní. Pokud použijete placenou verzi, obvykle získáte možnost automatické aktualizace. Při použití bezplatného programu si musíte opatřovat aktualizace sami.

Instalujte firewall. Ten může počítač chránit před neautorizovaným přístupem a před zneužitím hackery.

Ověřujte si, zda internetový obchod skutečně existuje. Pokud má i "kamennou" verzi, je vyhráno. Jestli ne, měl by mít fungující zákaznickou linku.

Najděte záložku nazvanou obvykle "obchodní podmínky" a její text podrobně pročtete.

Nevěřte příliš výhodným nabídkám. Zejména pokud se týkají softwaru nebo filmových či zvukových nahrávek, je vysoká pravděpodobnost, že se jedná o nelegální prodej.

Uvažujte nad nabízenými způsoby platby. Seriózní obchod nabízí několik možností. Je-li to podle vašeho názoru nutné, proveďte kontrolní nákup za minimální částku, například na dobírku.

Projděte si diskusní fóra. Zkušenosti ostatních nakupujících leccos prozradí.

Pro platbu používejte zabezpečené spojení.

Nereagujte na nabídky, jejichž odesílatele neznáte. Velmi pravděpodobně jde o spam, tedy v úvodu zmíněnou nevyžádanou poštu.

Internetový zákazník má právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží. Pokud na stránkách tato informace chybí, prodlužuje se toto jeho právo ze zákona na tři měsíce. Není ale možné takto vracet audio- a videonahrávky či programy, na nichž je porušen originální obal. Nevrací se ani zboží, které rychle podléhá zkáze, či výrobky, které byly upraveny na přání zákazníka.

 

051220-04svD.jpg ()