Elektronické mýtné se v Česku v příštím roce zavést nepodaří. Sociální demokracie, která obsadí Ministerstvo dopravy, totiž nesouhlasí s postupem, jaký pro přípravu mýtného zvolil odstupující lidovecký ministr Milan Šimonovský.
"Jediným řešením je začít znovu. Definovat, co od výkonového zpoplatnění chceme, zavést rychlou a věcnou diskusi, zapojit kraje a urychleně všechna fakta promítnout do legislativy. To se ale do poloviny příštího roku, při současném rozložení politických sil v parlamentu, nestihne," nastínil šéf parlamentního Hospodářského výboru Josef Hojdar sociálnědemokratickou strategii.

Pro mýtné chybějí zákony
Změna přípravy ale přinese problémy. Řídící výbor, složený ze zástupců osmi ministerstev, má totiž 25. dubna vybrat vítěze tendru na projektového manažera. Soutěž vypsalo Ministerstvo dopravy v únoru. Sociální demokracie však nyní neví, jak by se měl tento poradce státu na přípravě mýtného podílet.
Dosud totiž není přijata legislativa pro zavedení výkonového zpoplatnění. Novely šesti zákonů mělo Ministerstvo dopravy předložit legislativní radě vlády do konce března. Kvůli množství připomínek, které se musí do návrhů zákonů zapracovat, ale ministerstvo požádalo o prodloužení termínu o měsíc. Legislativa je přitom základem pro vyhlášení tendrů i pro budoucí provoz mýtného systému. Ve Švýcarsku a v Rakousku, kde mýtné funguje, se změny zákonů připravovaly dva roky. Stejnou dobu se o legislativě jedná i ve Velké Británii, která hodlá mýtné zavést v roce 2008.
Ministr Šimonovský nepovažuje zpoždění legislativních příprav za chybu. "Pro výběrová řízení není nová legislativa potřebná, je určena až pro zavádění a hlavně pro fungování systému," řekl ministr. Řídící výbor může podle jeho názoru navíc připravovat tendr na generálního dodavatele, který má být vyhlášen v červnu, i bez spolupráce projektového manažera.
Určité zdržení způsobí i nový ministr, který se bude muset teprve seznamovat s tím, co se již udělalo. Prezident republiky přitom ještě demisi Milana Šimonovského nepřijal a premiér neuvedl, koho na jeho místo nominuje. V ČSSD se hovoří o nestraníku Pavlu Švagrovi, který je ředitelem fondu dopravy, nebo o poslanci ČSSD Miroslavu Kapounovi. První se k možné kandidatuře nevyjádřil, druhý ji odmítl.

Silnice potřebují miliardy
Mýtný systém má být co nejlevnější, má být zaveden co nejrychleji a má přinášet co nejvíce peněz do dopravní infrastruktury. To je vize Milana Šimonovského, s níž se sociální demokraté shodují.
"Každého měsíce zpoždění je škoda," řekl poslanec Kapoun. Měsíčně se totiž počítá s inkasem 400 až 600 miliónů korun. Při ročním odkladu spuštění mýtného systému tak stát přijde o pět až sedm miliard korun.
Vláda přitom nutně peníze potřebuje především na opravy a údržbu vozovek, které těžká nákladní vozidla devastují. Dluh na opravách silnic v Česku činí podle Pavla Švagra 400 miliard, pro výstavbu a údržbu je potřeba bilión korun.
Škody, které odklad způsobí, str. 17

Příloha