Začátek zimy přináší každoročně problémy na silnicích, množí se články o kamiónech a kamiónové dopravě. Znovu se rozpoutala diskuse kolem zákazu předjíždění na dálnicích, nehodovosti kamiónů a jejich nepřipravenosti na zimu.

martin_sprynar_cesmad_bohemia_117.jpgNa dotazy čtenářů odpovídal Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA.


Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia je reprezentativním sdružením dopravců, podnikajících ve vnitrostátní i mezinárodní nákladní a osobní silniční dopravě, sdružuje cca 2 000 podnikatelských subjektů. Kořeny sdružení sahají až do roku 1966, nejnovější tradice této organizace se píše od 23. dubna 1993, kdy se ČESMAD BOHEMIA stává členem Mezinárodní unie silniční dopravy IRU se sídlem v Ženevě.
ČESMAD BOHEMIA poskytuje autodopravcům komplexní služby umožňující podnikání v tomto oboru a hájí jejich zájmy ve vztahu ke státní správě i na mezinárodním poli.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Jarda
Kdy už konečně vyžene MD z dálnic kamiony, kery se tam prohanej ve vsech pruzich? Pravidelne predhani jeden kamion rychlosti 101 km/h druhej, kerej jede rychlosti 100 km/h. To je tak tezky nechat odklepnout pokuty, jako je maj jinde ve svete. Pak by si treba tyhlenty "ridici" rozmysleli porusovani predpisu.
Bohužel se obávám, že nikdy. V současné době díky novým formám výroby a obchodu neexistuje k silniční dopravě alternativa. Jinak nákladní vozidla mají zabudöván omezovač rychlosti na 85 km/h. Policie nástroje má, ale nevyužívá je. V každé profesní skupině se najdou slušní jedinci a nebo ti co porušují co se dá, akorát kamiony jsou víc vidět.
Martin Špryňar
Petr Beneš
Dobrý den, proč se vlastně po republice musí prohánět tolik těch kamionů?
Platí rovnice více obchodu = růst ekonomiky = více silniční dopravy. Zásadním obratem byl i vstup ČR do EU a odstranění bariér obchodu a čekacích dob na hranicích. Kamiony nejezdí po silnicích kvůli potěšení svých majitelů, ale vozí zboží pro každého z nás, čili je to určitá daň z našeho luxusu. Předpokládám, že i ten počítač, na kterém píšete, dovezl kamion. Četl jsem, že před Vánoci se tržby v obchodech stouply o 50%, logicky to znamená, že se zvýšila i intenzita silniční dopravy. Bohužel do samoobsluh a hypermarketů většinou koleje nevedou.
Martin Špryňar
zvedavec
Dobrý den, Existuje podle Vás i nějaký jiný způsob, jak omezit přejezd kamionů přes naše území, než jen zavedení mýtného? Díky za odpověď
To je velký omyl. Mýtné v žádném případě nebude znamenat pokles kamionů na silnicích. To se ostatně potvrdilo i v Rakousku a SRN. Důvodem je, že druh dopravy si vybírá zákazník a díky rychlosti, flexibilitě a bezpečnosti silniční dopravy nemá zatím jinou alternativu. Například železniční doprava se u některých komodit stává efektivní na vzdálenosti od 800 km, ale většina zboží je distribuována místně do 150 km. Tranzit přes ČR činí max. 20%.
Martin Špryňar
Tomáš z Prahy
Proč náklaďáky nepoužívají zimní gumy, když je kalamita? Nebo proč prostě nezůstanou doma a nevyjedou, až když se to uklidní?
Doma zůstat nemohou, protože si je někdo objednal a očekává, že své zboží dostane včas. Stejně jako vy čekáte na plné obchody vánočních dárků. Zimní gumy, jak je známe u osobních automobilů, pro kamiony v podstatě neexistují. Jediný typ se skutečně zimní směsí je vhodný pouze pro oblasti s trvalou pokrývkou sněhu a ledu, tzn. většinou Skandinávii. U nás se prodávají tzv. M+S (bláto a sníh) se záběrovým dezénem, které ale mají stejné složení směsi, jako běžné gumy a jsou určeny na hnací nápravu. Proto požadavek na povinné zavedení zimních pneumatik pro kamiony je nesmyslný. Policie má opět dostatek pravomocí kontrolovat min. hloubku vzorku. Pokud ale nastane kalamita, jako minulý týden, nepomohou většinou ani řetězy, zejména díky konstrukčním vlastnostem kamionů.
Martin Špryňar
Jan Zboncak
Nemelo by podle vas MD na misto kamionove dopravy vice podporovat spise prepravovani zbozi po zeleznici?
Myslím, že ne. Ani se nedá hovořit o tom, že by kamionová doprava byla podporována, spíše naopak. Částečně jsem již odpověděl výše. Většina výrobců i obchodníků očekává dodávky just in time a z tohoto pohledu je bohužel železniční doprava druhem dopravy z předminulého století. Mimochodem o toto se snaží EU již několik desetiletí formou různých diskriminačních opatřeních proti silniční dopravě a masivních dotací do železniční dopravy. A výsledek? Současný podíl železniční přepravy zboží ve starých zemích EU klesl k cca 10%. Problém vyřeší jen větší investice do infrastruktury a dopravně telematická opatření.
Martin Špryňar
Qěcy
Proč okecáváte problematiku použití "zimních pneu" tím, že oficiálně se u nás "zimní" nedají použít? Vždyť na sníh a sračky jsou konstruovány speciální pneu. Proč bráníte zpřísnění pravidel silničního provozu pro kamiony, proč se bráníte zákazu předjíždění kamionů, když stojící vozidlo se nepředjíždí (objíždí se), na dálnici smějí vozidla s minimální konstrukční rychlostí. To ty řidiče tolik štve, že musejí jet třeba dvacet kilometrů rychlostí jenom 80 km/h? To se vám líbí blokování silnic idiotskými řidiči, kteří nasazují řetězy až když uváznou ve sračkách?
Celkem dlouhý dotaz, takže k Qěcy. Zimní gumy viz. dole. Jen ještě dodám, že i v mezinárodní dopravě jsou zimní pneu úplně nepoužitelné. Kamion může začít přepravu v Španělsku v +15 °C a končí u nás v -5 °C. Při vyšších teplotách by byl na zimních gumách ještě nebezpečnější. Bráníme se pouze nesmyslným a populistickým opatřením, mezi něž zákaz předjíždění kamionů patří. Jedna věc je konstrukční rychlost a druhá faktická rychlost např. stařičkých Avií, kterých jezdí stále dost. Dokážete si představit, co se stane, když se za takovouto Avií vytvoří několikakilometrová fronta kamionů a i ostatní méně zkušení řidiči budou nuceni jet v levém jízdním pruhu, bez možnosti se zařadit zpět? Kolaps. Opět připomínám, že Policie již dnes má nástroje, ale nevyužívá je. Blokování silnic se mi určitě nelíbí. Na obranu našich šoférů musím říct, že je to problém většinou řidičů z balkánských zemí, kteří vidí sníh 2x ročně. V zahraničí běžně funguje, že v horských oblastech Policie odstaví dostatečně v předstihu řidiče bez sněhových řetězů. Proč to nejde u nás?
Martin Špryňar
Tomáš Vošahlík
Bráníte se tomu, aby vám policie na silnicích víc stoupla na krk? Souhlasíte, že by řidiči kamionů měli dostávat tvrdější pokuty?
V žádném případě nebráníme, naopak dlouhodobě prosazujeme lepší státní odborný dozor. Nesolidní dopravci a řidiči kazí jméno nám všem. S tvrdšími pokutami nesouhlasím, ke každému by měl být stejný přístup. Mimochodem největší problém na silnicích z hlediska nehodovosti nejsou kamiony, ale vozidla do 3,5 tuny, statistiky mluví jasně.
Martin Špryňar
Josef
Myslím, že s kamiony jezdí velmi mladí řidiči, kteří nemají za sebou praxi a zkušenosti v řízení nákladních vozidel. Zde bych zpřísnil pravidla, nejdřív praxe, potom kamion.
Souhlasím, kvalitních řidičů je velký nedostatek. Problém je, že nové řidiče přestala produkovat armáda a učňovské školství také nefunguje. Dodnes neexistuje učební obor řidič, po kterém již delší dobu voláme. Problém je i v poviném pravidelném proškolování řidičů profesionálů, které může provádět kdejaká autoškola v paneláku. Snad se situace zlepší s novelou zákona od roku 2007.
Martin Špryňar
Kristýna Horká
Dobry den, chtela jsem se zeptat, jak je mozne, ze se u nas nedela nic pro zvysovani bezpecnosti kamionove dopravy, kdyz se neustale zvysuje nehodovost tiraku, pocet usmrcenych lidi pri kolizich kamionu, atd. Dekuji.
Dobrý den, zřejmě podléháte mediální bublině, jako většina populace. Statistiky hovoří o něčem jiném. Například v roce 2004 byl podíl nehod zaviněných řidiči vozidel nad 10 tun cca 8%. Kategorie nákladních vozidel byla sice jediná, kde se zvýšil počet usmrcených o 34 osob, ale při podrobnějším rozebrání statistik jde 30 z nich na vrub řidičů dodávek do 3,5 tuny registrovaných jako nákladní vozidla (i mnoho osobních vozidel předělaných na kategorii N1 kvůli odpočtu DPH). U těžkých nákladních vozidel počet naopak poklesl. Pro média je ale jakákoliv nehoda kamionu (byť nezaviněná) velkým soustem. Jinak pro naše sdružení je prevence jednou z našich priorit. Snažíme se dávat řidičům možnost kvalitního proškolení v našem školicím středisku, natočili jsme několik kazet "Defenzivní jízda" a máme připraven pro příští rok nový projekt "Bezpečná firma".
Martin Špryňar
Rire
Kdyz uz se tu prohani tolik rumunskych, madarskych a dalsich kamionu, proc za to neplati alespon jako v Nemecku nebo Rakousku? Rire
V současné době platí stejně jako naši dopravci dálniční kupony. Zavedení mýtného se připravuje od roku 2007, tak se nechme překvapit.
Martin Špryňar
vlk
Dobrý den. Zajímalo by mne, zda ČESMAD podporuje či sponzoruje nějaké ekologické projekty a aktivity. Díky
Dobrý den, dlouhodobě se nám daří v Poslanecké sněmovně vyjednat slevy na silniční dani pro moderní ekologická vozidla, díky čemuž patří vozový park českých autodopravců k nejmodernějším (po stránce emisí) v Evropě. Jinak ČESMAD je též společníkem ve firmě Bohemiakombi, která zajišťovala provoz ROLA (přeprava kamionů po železnici) Lovosice - Drážďany a v současné době podporujeme projekt uceleného vlaku na kontejnery a výměné nástavby do Duisburgu.
Martin Špryňar
Vondrák
Dobrý den, mohl byste čtenářům zpravodajského serveru iHNed.cz srozumitelně vysvětlit pojem "kabotáž"? Před vstupem ČR do EU dopravci prosazovali přechodné období. Jak situace vypadá nyní a jaké jsou zkušenosti českých dopravců po vstupu republiky do unie?
Dobrý den, stručně řečeno je definice kabotáže takováto - přeprava uvnitř jednoho státu z místa A do místa B vozidly registrovanými v jiném státě. Například kabotáž je, pokud by český autodopravce vezl zboží z Mnichova do Berlína. Momentálně je v rámci EU kabotáž pro nové členské státy zakázána a platí formule 2+2+1, tzn. že kabotáž je zakázána na 2 roky od vstupu ČR do EU a může být prodloužena max. o další 2 roky a v případě prokázaného ohrožení trhu o další jeden rok.
Martin Špryňar
Kája
Dobré ráno, Zajímalo by mě, jakou má vlastně ČESMAD strukturu, resp. z čeho je placen. (z příspěvků autodopravců apod?)
Dobrý den, ČESMAD má v současné době 7 regionálních pracovišť, cca 90 zaměstnanců a v letošním roce náš obrat překročí 750 mil. Kč. Hlavním naším posláním je ochrana zájmů členské základny doma i v zahraničí, poskytování informací apod., za což členské firmy samozřejmě platí členské příspěvky. Členské příspěvky ale činí jen minimum našich příjmů. Většina ostatních financí pochází z našich komerčních aktivit a širokého portfolia služeb pro dopravce (např. školení, pojišťovnictví, poradenství, rezervace trajektů a mnoha dalších). Více informací se můžete dozvědět na www.prodopravce.cz
Martin Špryňar
Nazdárek
Jaká je vaše spolupráce s min.dopravy? Co říkáte na ministra Šimonovského?
Nazdárek. Jak kdy. Vzhledem k tomu, že se blíží volby, tak lepší a lepší :-)
Martin Špryňar
technik
Zdá se mi, že po českých silnicích se prohání mnoho starých kamionů - to samozřejmě zvětšuje bezpečnostní rizika. Apeloval někdy ČESMAD na st.orgány v této věci? Díky
Ano, souvisí to i s předešlou odpovědí a naším tlakem na daňové výhody pro ekologická vozidla. Problém je hodně u zahraničních řidičů. Stále tlačíme i na zkvalitnění státního odborného dozoru na silnicích.
Martin Špryňar
frňák
Čím to je, že kamiony v poslední době způsobují tolik nehod, hlavně na dálnicích?
Opět to souvisí s neobjektivními informacemi některých médií a populistickými výroky některých politiků. V roce 2004 způsobily nákladní vozidla nad 10 tun na silnicích jen 5,29% dopravních nehod a zahynulo při nich 4,77% z celkových 1215 osob. Samozřejmě každá nehoda a zvláště s úmrtím je vlemi smutná, ale neházejme všechno na kamiony. Stejně tak dálnice patří s 5% usmrcených osob celkově k nejbezpečnějším komunikacím. I tak se snažíme, aby to bylo lepší. Kamiony jsou bohužel více vidět a nehody mají větší následky (zvláště mediálně).
Martin Špryňar
Petr Brynda
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda se uvažuje o obnově vlaků pro přepravu tranzitních kamiónů přes naše uzemí, které fungovaly mezi Německem a Lovosicemi, mám hlavně na mysli kamióny, které směřují na jih (Maďarsko, Bulharsko, Turecko, Řecko atd.) a zda by nešel řešit průjezd Prahou tím, že by se kamióny na např. Zličíně naložily na vlaky (bylo by několik linek), které by je převezli na požadovanou druhou strahu Prahy (příslušnou dálnici), kde by pokračovali dál, přinutit by je šlo např. vysokým mýtem účtovaných za použití vnitřního obchvatu města? Po zavedení mýtného v Německu se mi zdá, že se zvýšil počet polských kamionů na našem území, pomůže zavedení mýtného u nás, že se přepravcům nevyplatí objíždět Německo a Rakouskou přes ČR? Děkuji za odpovědi.
Dobrý den, o obnově systému ROLA se neuvažuje, protože i přes dotace obou ministerstev byl tento systém velmi neefektivní. Stejně tak neefektivní by zcela jistě byl převoz kamionů přes Prahu vlakem a jediný výsledek by bylo zdražení převáženého zboží. Jedinou cestou je urychlené dobudování obchvatu Prahy, který se již stává mezinárodní ostudou. Počet kamionů se nezvedl od zavedení mýtného v SRN, ale už s naším vstupem do EU. Pokud se podíváte na mapu, tak Poláci při cestě na západ se Německu stejně nevyhnou.
Martin Špryňar
Martin Bořek
Dobrý den pane Špryňare, myslíte si, že kamionová doprava bude politiky v rámci předvolebního boje populisticky zneužita? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, toho se obáváme velmi. Ono se tak již delší dobu děje a výsledkem jsou velmi negativní nálady proti silniční dopravě u veřejnosti (mrkněte na některé dotazy níže) a nesmyslné nápady některých "dopravních odborníků", jako například zmíněný zákaz předjíždění, který spíše naše dálnice totálně ucpe. Z tohoto důvodu připravujeme na příští rok kampaň, abychom alespoň část veřejnosti přesvědčili, že silniční doprava není nepřítel, ale uspokojuje potřeby nás všech, zaměstnává několik set tisíc lidí a přispívá k růstu naší ekonomiky - prostě, že v tom jedeme spolu :-) Nechte se překvapit. Omlouvám se, ale čas pro náš rozhovor bohužel vypršel, takže přeji bohatého Ježíška a šťastný Nový rok, pokud možno s větší shovívavostí pro tiráky. Pokud máte zájem o odpovědi na další dotazy, můžete psát na sdruzeni@cesmad.com.
Martin Špryňar