Slevy budou fér, slibují prodejci

Dárková horečka pokračuje. Na peníze a poukázky, které lidé našli pod stromečkem, nyní útočí "levné" nabídky obchodníků.
Na rozdíl od loňského roku by se však již neměla opakovat situace, že obchod láká lidi na nevídané slevy, a zboží pak nemá k dispozici, jak to minulý leden udělal Carrefour. Obchodníci slibují, že to se letos nestane.

Obchodnící slibují férovost

Novoroční akce Carrefouru, který do svých nákupních center počátkem ledna nalákal tisíce lidí až na 95procentní slevy, a přitom některé z inzerovaného zboží se dalo počítat jen na kusy, odstartovala totiž silnou averzi kupujících.
Proti podobným obchodním trikům, které inspektoři ČOI objevili například i v Hypernově, Globusu nebo Kauflandu, začali ostře vystupovat i někteří politici. Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban se krátce nato stal iniciátorem novely o regulaci reklamy, která má zpřísnit podmínky výprodejů.
Novela při nadcházejících výprodejích sice ještě platit nebude - v říjnu totiž neprošla Senátem a při opakovaném schvalování ho sněmovna přijala až minulý týden, takže nyní čeká na podpis prezidenta republiky. Obchodníci ale nová pravidla slibují dodržovat.
Podle nich by řetězce mimo jiné měly stanovit začátek a konec výprodejů a při plošné reklamě by měly mít také dostatek zboží na skladě, nebo uvést množství zlevněného zboží v jednotlivých prodejnách.
Většina prodejců už inzeruje termín výprodeje a množství nabízeného zboží. Nutí je k tomu mimo jiné i ostrá konkurence a riziko, že nekalé praktiky je mohou připravit o mnohé zákazníky.
"Datum začátku a konce výprodejů uvádíme a u zboží, jehož množství je limitováno, také uvádíme počet kusů. Nevidím proto důvod, abychom měnili stávající praxi," řekla například mluvčí společnosti Carrefour Jana Havlíčková. Velké řetězce budou o slevových akcích informovat prostřednictvím svých časopisů či letáků.
"Počátkem ledna vydáme katalog slevových kolekcí, především na textil a obuv a jiné nepotravinové zboží. Slevy dosáhnou až sedmdesát procent, a přestože se budou týkat i elektroniky, konkrétní výrobek nemohu nyní uvést. Zde se budeme řídit tím, jestli bude zboží dostatek," uvedla mluvčí prodejen Carrefour Jana Havlíčková.
Dohlédnout na obchodníky se chystají znovu i inspektoři ČOI. "Budeme provádět kontroly v celé šíři našich pravomocí, nemohu ale říci, jestli už od úterý. O tom rozhoduje ředitel každého inspektorátu samostatně," říká mluvčí ČOI Miroslava Fléglová. Dodala, že kontroly budou mířit jak na velké řetězce, tak na malé obchody.

Elektronika zlevní v lednu

Obchodníci už nyní lákají hlavně na zlevněné sezónní zboží, nejvíce na oblečení. V lednu nabídne větší slevy i mnoho elektroprodejců. "Částečně začneme s prvními slevami už 27. prosince a více pak v lednu," říká šéf řetězce ElectroWorld Jiří Řízek.
Síť elektroprodejen prodejen Euronics a Proton podle jejího mluvčího Bohuslava Komína plánuje zlevnění výhradně na leden. Stejně tak konkurenční řetězec Datart. "Cenu některých výrobků snižujeme až o šedesát procent, u tohoto snížení se ale často jedná o kusy nebo maximálně desítky výrobků," říká ředitel Datartu Pavel Sláma.
Akční nabídky jsou omezené většinou nejpozději do konce ledna. "Do té doby mohou naši zákazníci uplatnit kupón na desetiprocentní slevu, který získali dříve při větším vánočním nákupu," říká Markéta Slováčková ze síti parfumérií Marionnaud.
Někteří prodejci naopak zatím nabízejí slevy jen do konce letošního roku. Například hobbymarket Baumax ohlásil výprodej vánočního zboží za poloviční ceny do 31. prosince.