Přívaly sněhu sevřely silnice i letiště

Mohutné sněhové přívaly včera uzamkly letiště v Ruzyni. Dvakrát během rána a dopoledne musela letadla zamířit do Ostravy, Bratislavy a Brna. Další lety měly až více než hodinové zpoždění.
Až dvacet centimetrů nového sněhu a silný vítr ovšem zkomplikovaly dopravu po celé republice. Silničáři se už teď obávají, že si letošní zimní údržba vyžádá nejvíce peněz za posledních minimálně pět let.
Radost měli naopak lidé, kteří tráví poslední dny letošního roku na horách - lyžařské podmínky jsou v současnosti ideální.

Ruzyně: miliónové ztráty

Ruzyňské letiště začalo mít první problémy se zasněženými ranvejemi už ve středu večer, kdy první lety nabraly dlouhé zpoždění. Ve čtvrtek nad ránem pak bylo letiště zcela uzavřeno pro přílety. V devět byl sice provoz obnoven, ale nadále zůstal omezený. Od půl jedenácté na Ruzyň znovu nepřistálo jediné letadlo.
Veronika Sedláčková, ředitelka komunikace státního podniku Letiště Praha, uvedla, že podnik odhaduje ztráty až na milióny korun. "Přesné vyčíslení ale budeme mít příští týden," dodala Sedláčková.
Ruzyně nebylo jediné evropské letiště, které včera zasypala silná sněhová vrstva. Sněhové návěje si vynutily částečné přerušení provozu na letišti v Berlíně a kvůli namrzlým letounům bylo několik spojů opožděno. Ráno musel být na několik hodin přerušen provoz i na letišti v belgickém Charleroi.
S rekordními výdaji na to, aby udrželi silnice průjezdné, počítají státní i krajské úřady. Stroje státního Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o dálnice a silnici I. třídy, od listopadu vysypaly na komunikace bezmála 12,4 tisíce tun soli. To je skoro třikrát víc než vloni a skoro dvakrát víc než předloni.
Zatím nejvíce soli - přibližně třináct tisíc tun - vysypali silničáři od listopadu do prosince v roce 2000. Tento rekord ovšem nejspíš bude překonán, protože cestáři ještě neměli kompletní údaje za letošní prosinec.
"Jen za posledních čtyřiadvacet hodin jsme použili skoro dva tisíce tun soli za zhruba čtyři milióny korun," hlásil včera odpoledne Otakar Vacín, provozní ředitel Ředitelství silnic a dálnic. A dodal: "Poslední dny je to strašný nápor."
S enormními výdaji na zimní údržbu počítají i krajské úřady, které se starají o silnice II. a III. třídy. Kraj Vysočina si naplánoval na letošní rok na údržbu svých vozovek částku 240 miliónů korun.
"Vzhledem k tomu, že zima začala na Vysočině už v listopadu a každý den vyjíždí technika, předpokládáme, že plán na rok 2005 bude překročen," odhaduje mluvčí krajského úřadu Jitka Svatošová.

Všechny stroje na silnicích

Silničáři v posledních dnech nasadili prakticky veškeré stroje, silnice až na pár výjimek byly včera sjízdné - i když na mnohých ležela vrstva sněhu a automobily musely jet takřka krokem. Ještě včera večer byly na internetových stránkách Ředitelství silnic a dálnic desítky míst označených varovným symbolem upozorňujícím řidiče na "mimořádně naléhavý" stav silnice. Takové úseky byly prakticky po celé republice, především v horských oblastech.
Motoristé jeli skutečně mnohem obezřetněji než při sněhových kalamitách v uplynulých týdnech. Havárií bylo výrazně méně a navíc jen lehčí. Havarovaný kamión na čas zablokoval dálnici z Prahy do Brna.
Potíže měly i dráhy. Nejhorší situace byla na Pardubicku, kde vlaky nabíraly až hodinové zpoždění.
Naopak výraznější potíže neměli energetici, protože čerstvý sníh není mokrý, takže vedení se poškozovalo spíše výjimečně.
Meteorologové včera varovali, že na Moravě a ve Slezsku má dnes napadnout až deset centimetrů dalšího sněhu, v Beskydech dokonce třicet centimetrů. Při čerstvém větru se přitom mohou tvořit sněhové jazyky.

Celá Evropa pod sněhem

Pod čerstvým sněhem se včera ocitla prakticky celá Evropa. Nárazový vítr a závěje ochromily dopravu například na severu Německa, kde musely být některé neprůjezdné komunikace uzavřeny.
Na rakouských silnicích se tvořila ledovka a méně frekventované komunikace byly na některých místech obtížně průjezdné.
Británii svíral už třetí den mrazivý krunýř a nebývalá sněhová záplava. Naproti tomu ve Francii, kde předcházející dva dny působily nevídané přívaly sněhu kolosální dopravní kalamitu, se už situace postupně vracela k normálu.
Na jihu Švédska připravily přívaly sněhu doprovázené silným nárazovým větrem o elektrický proud několik tisíc lidí. Železnice musela zrušit desítky spojů, když sever země i okolí hlavního města zavalila vysoká vrstva sněhu.