Ministr: Se zákonem nejsem úplně spokojený

Odstupující ministr pro místní rozvoj Petr Gandalovič kritiku nového zákona neuznává. I když zákon není dokonalý, rozhodně je podle ministra lepší než ten původní. "Nový stavební zákon provázela přehnaná očekávání veřejnosti, což není dobře. Bylo by lepší, kdyby byl přijímán více realisticky."



HN: Od nového zákona o územním plánování a stavebním řádu si většina stavebníků slibovala především značné zjednodušení při povolování staveb. To se ale jaksi vytratilo. Proč?
Člověk, který chce stavět rodinný dům, si samozřejmě musí sehnat všechny potřebné podklady a vyjádření. Pokud je má v pořádku, bude stavbu pouze ohlašovat stavebnímu úřadu. Současné stavební řízení jako takové se už nepovede. Což značné zjednodušení je.


HN: Většina lidí právě očekávala, že ubude shánění podkladů a papírování.
I v současné době si ale musí každý stavebník vyřizovat různá vyjádření. Já jsem přesvědčen, že je-li stavebník dobře připraven, má podle nového zákona tu výhodu, že nejsou vedena další řízení. Ta trvala několik týdnů i měsíců, v některých případech dokonce déle než stavba samotná. Zjednodušení je například v tom, že stavebník už nebude stavebnímu úřadu dokládat své vlastnické právo, což znamená opatřit si výpis z katastru nemovitostí, popřípadě jiné doklady. Stavební úřad si to bude moci ověřit sám.


HN: Myslíte si, že jsou na nový zákon připraveny stavební úřady? Jejich pracovníci tvrdí, že sice prošli školeními, ale co se po nich přesně chce, zjistí až od nového roku, kdy přijde první žadatel.
Myslím si, že to vyjádřili úplně přesně. Ministerstvo pro místní rozvoj pořádalo podrobná a poměrně rozsáhlá školení jak pro stavební úřady na úrovni měst a obcí, tak pro krajské úřady. Ale je pravda, že v řadě případů přináší nový zákon takovou změnu, že její faktický dosah budeme moci posoudit až v praxi.


HN: Podobnou funkci jako stavební úřady by měli mít autorizovaní inspektoři. To je nový pojem, který zákon zavádí. Kdo je autorizovaný inspektor?
Bude to osoba jmenovaná ministrem pro místní rozvoj, oprávněná zkontrolovat na základě smlouvy se stavebníkem projektovou dokumentaci a další podklady pro jeho stavbu. Bude-li vše v pořádku, vydá inspektor certifikát, kterým potvrdí, že stavbu je možné provést. Autorizovaní inspektoři tak mohou nahradit některé působnosti stavebního úřadu. Rozhodne-li se někdo využít služeb autorizovaného inspektora, už nemusí chodit na stavební úřad.


HN: Proč nový zákon zavádí tuto funkci, vždyť služby autorizovaných inspektorů budou dražší než správní poplatky, které se platí na úřadě?
Především je nutno říci, že stavebník má možnost se rozhodnout, zda podstoupí stavební řízení u stavebního úřadu, nebo bude spolupracovat s autorizovaným inspektorem. V řadě případů bude spolupráce s autorizovaným inspektorem vhodnější. Především u složitějších a technicky náročnějších staveb. Inspektor se totiž může zaměřovat konkrétně na jeden typ staveb, zcela se mu věnovat a uplatní v tomto případě svou specializaci a odbornost, kdežto místně příslušný stavební úřad takovou odbornost mít nemusí. Navíc podobní inspektoři již řadu let úspěšně působí v některých zemích Evropské unie.


HN: Kdo se může stát autorizovaným inspektorem?
Může se jím stát autorizovaný architekt nebo autorizovaný inženýr, který má patnáctiletou praxi v oboru a složil poměrně náročnou zkoušku podle vyhlášky, kterou vydalo Ministerstvo pro místní rozvoj. Takový autorizovaný inspektor potom bude odpovídat za to, že je navržená stavba v souladu s požadavky stavebního zákona a souvisejících právních předpisů, například na ochranu životního prostředí, požární bezpečnost, mechanickou odolnost a stabilitu, na ochranu zdraví.


HN: Nejen stavební firmy si stěžují na to, že zákon nedefinuje důležité pojmy, jako například projekt, autorský dozor a podobně. Co se s tím bude dělat?
Termín "projekt" zřejmě ve stavebním zákoně definován nebude. Jde o slovo běžně používané pro různé záměry, které často se stavěním vůbec nesouvisí. Zákon vymezuje pojem "projektová dokumentace" a prováděcí vyhláška pak stanoví její rozsah a obsah jednotlivých druhů dokumentací. Výraz "autorský dozor" definován není, protože o jeho obsahu nejsou v odborné veřejnosti pochyby.
Jak už jsem ale řekl, nejsem s tím zákonem úplně a stoprocentně spokojen. Ale když jsem ho při nástupu na ministerstvo před třemi měsíci "zdědil", nebylo už možné do něj zasahovat. Jsme v situaci, kdy zákon nabývá účinnosti. Budeme tedy shromažďovat podklady o všech těch nedostatcích, a poté bychom případně přistoupili k jeho novelizaci. Na tom nevidím nic špatného. (ma)