Výzkum zadala společnosti Mediaresearch firma Fincentrum finanční poradenství, a. s. Proběhl prostřednictvím internetového e-panelu Mediaresearch v září.

Sestavení výběrového vzorku jako reprezentanta populace ČR ve věku 18 až 64 let při použití internetového sběru dat vychází z předpokladu, že zkoumaná znalost není zásadně ovlivněna parametrem přístupu respondenta k internetu. To sice nemusí platit zcela, ale v tomto případě to evidentně příliš nevadí - naopak jde evidentně o perspektivní segment obyvatelstva.

Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 508 respondentů vybraných na základě kvótního výběru (pohlaví, věk a vzdělání) podle aktualizovaných dat ČSÚ. Výsledky jsou tedy normované váhou těchto charakteristik.

SPONTÁNNÍ ZNALOST

Nakolik nízká a roztříštěná je spontánní znalost společností z oblasti finančního poradenství, ukazuje první graf. Mezi nejčastěji jmenované patří významné banky působící na českém trhu, především bankovní "velká trojka", tedy Česká spořitelna, ČSOB a KB.

FP1206s16.jpg


Navíc 5 % respondentů uvedlo blíže nespecifikovanou "banku" a další 3 % uvedla "poradci", což zahrnuje nespecifikovaně i bankovní poradce.

Do "top ten" se kromě bank prosadily jen společnosti OVB, ČMSS a Patria, které přesto uvedlo jen kolem 5 lidí ze sta.

DALŠÍ UVEDENÉ

Ještě horší výsledek ukazuje druhý graf, zejména proto, že plných 49 % respondentů uvedlo společnost, která je zařazena do kategorie "ostatní" kvůli nízké četnosti (méně než 3 %) výskytu v odpovědích. Najdeme tam přesně 50 tipů: jak poradenské společnosti, tak pojišťovny, hypoteční banky, další stavební spořitelny, internetové servery, ale i úřady a školy.

Nu a snad nejsmutnější údaj: 23 % lidí odpovědělo - žádnou neznám.

FP1206s16a.jpg

Na jednu stranu jsou výsledky téměř k pláči, na druhou stranu jasně ukazují, jak obrovský potenciál před sebou celý obor finančního poradenství stále ještě má. Sám pojem evidentně ještě u nás nemá jasný ani význam, ani jeho "nositele". Jistě není náhodou, že tak velký prostor obsazují banky - z logiky finančnictví, naopak pojišťovny se až překvapivě neprosazují.

DOTÁZANÁ ZNALOST

Další část výzkumu byla již konkrétnější. Tzv. dotázaná znalost znamená, že respondentům bylo předloženo menu poradenské "velké pětky". V souvislosti s první částí výzkumu asi nepřekvapí, že také zde 45 % respondentů uvedlo, že neznají vůbec žádnou z uvedených společností.

Asi překvapí vysoké postavení Fincentra mezi dotázanými společnostmi, ale do hry zajisté vstupuje známost tohoto jména jako ekonomických stránek internetu iDnes. Zde se asi metoda internetového sběru dat projevila nejvýznamněji.

Snad nejpřekvapivější je umístění společnosti Broker Consulting, kterou navíc také znají více starší věkové skupiny a lidé s vyšší socioekonomickou klasifikací.

Na věkovou strukturu odpovídajících lidí se podívejme poněkud blíže (místo nepřehledného grafu spíše na číslech) - jak jsou poradenské společnosti reflektovány právě ve vyšších věkových kategoriích, které jsou jistě pro poradenství perspektivnější již z hlediska životního ekonomického cyklu.

Podíl respondentů od 35 let výše je tedy v rámci dotázané znalosti:

TOTAL 61 %
AWD 54 %
Broker Consulting 76 %
Fincentrum 72 %
OVB 59 %
ZFP akademie 57 %
neznám žádnou z nich 53 %

Vidíme nejen jejich celkovou vyšší četnost (61 %) mezi respondenty, což je dáno demografií, ale zejména nižší míru odpovědi "neznám žádnou z nich". Hypoteticky bychom měli vyvodit vyšší míru úspěšnosti společností Broker Consulting a Fincentrum právě v této věkové části populace.

Dotázaná znalost v překřížení na pohlaví ukazuje, že jmenované společnosti znají spíše muži, zatímco naopak v odpovědi "neznám žádnou z uvedených" jsou zastoupeny z 60 % ženy.

DALŠÍ CHARAKTERISTIKY

Větší část respondentů než u ostatních společností, kteří uvedli znalost společnosti AWD, tvoří podnikatelé a živnostníci (29 % proti průměru těsně nad 20 %). Naopak společnost ZFP znají převážně lidé v zaměstnaneckém poměru (76 % respondentů, kteří tuto společnost znají).

A na závěr ještě členění podle vzdělání respondentů: u vysokoškoláků vede jednoznačně Broker Consulting, obecně nadprůměrná známost všech je u středoškoláků s maturitou.

Očekávané jsou výsledky podle oblastí: společnosti ZFP a AWD jsou známější na území Moravy než ostatní dotazované společnosti. Zajímavou skutečností je, že jen 7 % respondentů, kteří neznají žádnou dotazovanou společnost, je z Prahy.

Tyto okolnosti lze dobře vidět na posledních dvou grafech.

Graf 4

Graf 5