Brusel brzdí plány Ryanairu na expanzi


Evropské antimonopolní orgány zahájily hloubkové šetření záměru největší evropské nízkorozpočtové letecké společnosti Ryanair koupit za 1,5 miliardy eur konkurenční aerolinky Aer Lingus. Důvodem jsou obavy, že by tím došlo k omezení konkurence, na které by doplatili zákazníci.
Evropští regulátoři mají zaujmout konečné stanovisko k plánu Ryanairu do poloviny května. Do té doby jsou veškeré snahy tohoto přepravce odkoupit akcie od investorů v Aer Lingus zablokovány a doposud uskutečněné transfery akcií přestávají být platné.
Původně se přitom měli akcionáři rozhodnout, zda své podíly prodají, do dnešního dne.
Ryanair, který již v Aer Lingus vlastní čtvrtinový podíl, dal první nabídku zbývajícím akcionářům této společnost na převzetí jejich firmy již v říjnu.

Ne od akcionářů i EK

Management Aer Lingus a irská vláda, které v těchto aerolinkách vlastní dohromady skoro 40 procent akcií, nabídku ihned odmítly. Vláda hlavně proto, že se bojí propouštění, management zase ztráty samostatnosti. Šlo tedy hlavně o hlasy ostatních investorů.
Aby získal jejich zájem prodat své akcie, prodloužil dokonce zakladatel a šéf Ryanairu Michael O'Leary termín, do něhož se mají vyjádřit. Přesto nebyla odezva zatím příliš silná. A navíc se do hry vložila Evropská unie.
Ta vyjádřila "vážné obavy, že navrhovaná fúze by omezila možnost volby pro zákazníky a mohla by vést k dražším cenám letenek, než jaké budou platit v případě, že obě aerolinky zůstanou oddělené".
Problém je totiž v tom, že Ryanair a Aer Lingus zabezpečují naprostou většinu letecké dopravy z a do Irska a měly by v podstatě monopol na lety z Dublinu do Londýna.
Ryanairu nepomohlo ani to, že nabídl, že se vzdá části takzvaných slotů, časů vymezených pro přílety a odlety svých letadel, které má na některých evropských letištích včetně londýnského Heathrow. Tuto nabídku Brusel označil za nedostatečnou.

Odlišný přístup

Šéfovi Ryanairu Michaelu O'Learymu se přístup Evropské komise nelíbí. Na její argument, že by mohlo dojít ke zvýšení cen letenek na některých trasách, odpovídá, že spojení obou leteckých společností by naopak vedlo k úspoře nákladů na palivo, a tím pádem k nižším cenám.
Aer Lingus by podle něj zůstal i nadále samostatným přepravcem, který by si zachoval svou značku.
O'Learymu se navíc nelíbí "nekonzistentní přístup Komise k celé záležitosti".
"Toto rozhodnutí o vyšetřování je v rozporu s proklamovaným postojem Evropské komise podporovat konsolidaci mezi evropskými leteckými přepravci," uvedl O'Leary v prohlášení reagujícím na oznámení hloubkového prozkoumání dopadů případného spojení obou aerolinek.
Ryanair navíc poukazuje na to, že stejné antimonopolní orgány před časem v podstatě bez problémů schválily mnohem větší fúzi mezi Air France a nizozemskou společností KLM. Tyto společnosti přitom nabídly, že se pro získání souhlasu od EK zbaví asi 120 slotů, Ryanair nabízel, že se vzdá zhruba čtyřikrát více těchto "rezervací" na přistávání a odlety, které každý přepravce potřebuje na jakémkoliv z letišť mít.

Zájem trvá

O'Leary má i přes průtahy v realizaci svého plánu i nadále jasno. "Ryanair zůstává přesvědčen, že jeho nabídka nakonec souhlas od Evropské komise získá," uvedl.
Podle odborníků to sice opravdu možné je. Ale antimonopolní orgány zřejmě budou požadovat od Ryanairu výrazně vyšší ústupky. A je otázka, zda na ně O'Leary, zvláště, když má i tak malou šanci získat souhlas od akcionářů Aer Lingus, bude ochoten přistoupit.