Za účasti keňského prezidenta Mwaiho Kibakiho se včera v Nairobi rozloučily tisíce lidí se 114 pasažéry Boeingu 737-800 společnosti Kenya Airways, který se ze zatím neznámých příčin zřítil na počátku května do kamerunského pralesa. Nikdo z cestujících nehodu nepřežil.

Bezpečnost v africké letecké dopravě patří mezi nejhorší na světě, napsala včera agentura AP. Právě nedávná tragédie znovu upozornila na stav letecké dopravy na africkém kontinentu, kde je pokrytí radary řídké nebo vůbec žádné.

"Nebezpečí někdy vyplývá z nedostatku kvalitního personálu nebo ze špatně odvedené práce nebo se prostě nedodržují bezpečnostní předpisy," vyjmenovává hlavní příčiny nehodovosti na africkém nebi William Voss, prezident americké nadace pro bezpečnost leteckého provozu Flight Safety Foundation.

Chudoba, války a korupce, které trápí Afriku jako celek, postihují i letecký průmysl. Kvůli malému dohledu vlád zanedbávají aerolinie základní standardy, míní Voss.

Boeing 737-800 společnosti Kenya Airways byl pohřešován více než 40 hodin, než se podařilo nalézt jeho trosky v mangrovové bažině jen 20 kilometrů od letiště ve městě Douala, z něhož odstartoval. Místo dopadu stroje sice nebylo nijak odlehlé, kvůli hustému pralesu se však záchranáři k němu jen obtížně dostávali.

Odborníci na letectví varují, že hlavním problémem v Africe jsou malé aerolinie. Velcí dopravci, mezi něž patřila i Kenya Airways, jsou považováni za bezpečné. Poslední havárii měla tato keňská společnost před sedmi lety.

"Navzdory jejich pověsti mají hlavní afričtí komerční dopravci obecně dobré bezpečnostní záznamy," říká Patrick Smith, americký pilot a expert v oboru. Platí to podle něj i o Kenya Airways. "Kazí jim to však pochybní dopravci, kteří často létají se zastaralými ruskými letadly," dodává.

Evropská unie loni kvůli bezpečnostním rizikům vyloučila ze svého letového prostoru 92 aerolinií - většina z nich byla právě z Afriky. Největší afričtí dopravci, k nimž vedle Kenya Airways patří ještě společnosti South African Airways a Ethiopian Airlines, mezi nimi nebyli.

Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu ve své výroční zprávě o bezpečnosti za loňský rok uvádí, že z každého milionu letadel, která odstartují v Africe, se 4,31 stane "nepoužitelných v důsledku nehod," konstatuje mluvčí IATA Anthony Council.

Pouze Společenství nezávislých států, v němž je zastoupeno Rusko a většina bývalých sovětských republik, má horší bilanci - 8,6.