Na brněnské dálnici nedaleko Jihlavy před deseti dny havarovala řidička fabie. Vedle sebe vezla v plátěné tašce teprve tříměsíční dítě. Při nárazu na dítě navíc vystřelil airbag a záchranáři je těžce zraněné převáželi do nemocnice.

Podle zákona tam přitom dítě nemělo co dělat. Mělo být v autosedačce na sedadle, před kterým je vypnutý airbag. Přesto jen v loňském roce tuto zásadu porušilo 1967 řidičů.

Měkký zákon

Po českých silnicích ale jezdilo více rodičů s malými dětmi, které nebyly v sedačkách. Žádné policejní statistiky je přitom nezahrnují. Řidiči totiž zákon neporušovali. Platila "volnější" pravidla, která dávala početnějším rodinám výjimky.Ty však za dva měsíce skončí a podmínky pro přepravu dětí se zpřísní.

Od května už nebude možné, aby ti, kteří vozili v autě více tříletých a starších dětí, než kolik je v autě bezpečnostních pásů, je přepravovali i bez autosedačky.

Tuto výjimku umožnila členským zemím Evropská unie v dubnu 2003 maximálně na pět let.

To, aby výjimka přešla do českého zákona, tehdy nejdůrazněji prosazoval poslanec Tomáš Kvapil (KDU-ČSL). Důvodem podle něho bylo to, že řada českých rodin si nemohla dovolit větší auto.

"Považuji za chybu, že tato výjimka přestává platit. Ekonomická situace řady Čechů nadále není příznivá," říká Kvapil.

Podle Zuzany Ambrožové, šéfky organizace BESIP zaměřené na bezpečnost v dopravě, je prioritou ochrana dětí. "Chápu, že někdo chce mít hodně dětí, ale musí je i umět uchránit," říká Ambrožová.

To se zřejmě nedaří. Předloni havárii v autě nepřežilo 14 dětí. Loni to bylo už 16. Z nich šest rodiče nedali do autosedaček.

Naděje na přežití

Evropské statistiky přitom ukazují, že děti do 150 centimetrů a do 36 kilogramů, na které se vztahuje povinnost sedět v autosedačce, mají v případě nehody sedmkrát vyšší naději přežít než děti, které v autosedačce nesedí.

Přesto 40 procent úmrtí všech dětí do čtrnácti let mají na svědomí dopravní nehody.

Expert na dopravní bezpečnost Robert Šťastný soudí, že nyní mají rodiny s větším počtem dětí mnohem větší šanci pořídit si větší auto než před pěti lety.

"A to nejen velkoprostorová auta v bazarech, ale dá se třeba koupit i nový sedmimístný kombík z východní Evropy za cenu malého auta," říká Šťastný.

Prvního května přestane platit i výjimka, která dovolovala rodičům svážet větší počet dětí bez autosedaček do škol nebo na sportovní akce s tím, že nepojedou rychleji než 70 kilometrů za hodinu.

Také pro ně nyní platí bezpodmínečné použití sedaček.

Některé výjimky ale zůstávají. Třeba taxikáři mohou dál v obci vozit děti bez autosedaček. A to v případě, že děti budou na zadních sedadlech.

Nic se nezměnilo ani v případě, když děti cestují autobusem. V městské hromadné dopravě žádné omezení neplatí. V dálkové pak zákon přikazuje být připoutaný jen dětem starším tří let.

"Bohužel až dosud nikdo nevyřešil, jak přepravovat v autobuse dítě do tří let. Neupravuje to žádná legislativa," upozorňuje Jan Skřivánek z ministerstva dopravy.

Většina sedaček pro děti do tří let se totiž připevňuje tříbodovými pásy. Do autobusů se ale dávají jen bederní, tedy dvoubodové pásy.

080219_03_2.jpg