Až šest set eur můžete dostat jako kompenzaci, pokud vám aerolinky zruší let. Když se spoj pouze zpozdí, na finanční kompenzaci nárok nemáte, musíte však dostat alespoň občerstvení.

To jsou podmínky, které musí vůči cestujícím dodržovat všechny evropské letecké společnosti - vyplývají z nařízení Evropské komise.

Například České aerolinie poskytují cestujícím v případě předpokládaného zpoždění o dvě až tři hodiny nápoj. "Při zpoždění tři až čtyři hodiny jim nabídneme občerstvení formou svačiny. Je-li zpoždění ještě delší, mohou dostat hlavní jídlo dle denní doby v zařízení restauračního typu," uvádí tisková mluvčí ČSA Daniela Hupáková.

Noc v hotelu blízko letiště

V případě delšího zpoždění se snaží letecká společnost přednostně zařídit náhradní spojení ve formě dalšího letu nebo spojení s jiným dopravcem.

Pokud se to nezdaří, měly by vám aerolinky zajistit ubytování v hotelu na jejich náklady. Stejně tak i v případě úplného zrušení letu.

Nečekejte prezidentské apartmá v Hiltonu, ale standardní ubytování v hotelu na úrovni čtyř hvězdiček. Hotel bývá obvykle v širším areálu letiště. A to v dosahu pěší chůzí, anebo vás k němu zavezou letištní minibusy. V oddělení informací na letišti se ptejte na podrobnosti. Tady také můžete dostat základní hygienický balíček, pokud jej nedostane až v hotelu.

Pokud je váš let úplně zrušen, nikoli jen zpožděn, a vina za tuto situaci je na straně dopravce, máte jako cestující navíc nárok na odškodnění. To je pro lety kratší než 1500 kilometrů 250 eur, pro lety v intervalu 1500 až 3500 kilometrů a všechny lety uvnitř Evropské unie nad 1500 kilometrů 400 eur. Pro linky delší než 3500 kilometrů pak 600 eur.

V případě, že dopravce zajistí dopravu alternativním způsobem a cestující do cílové destinace dorazí po původně plánovaném příletu do limitu, který určuje evropské nařízení, je kompenzace snížena na polovinu.

"V případě, že je váš let zrušen z důvodu, který dopravce nemůže ovlivnit, jako je například počasí nebo teroristický útok, nemá cestující na tyto peníze nárok," říká Daniela Hupáková, tisková mluvčí Českých aerolinií.

Cestovka za nic nemůže

Pokud jste si zájezd koupili od cestovní kanceláře, vězte, že ta za zpoždění nebo zrušení letu nenese žádnou odpovědnost. Má ji vždy výhradně letecká společnost.

Cestovní kancelář nenese odpovědnost ani za škody spojené se zpožděním nebo zrušením letu a ve svých smluvních materiálech na to většinou upozorňuje.

V případě dřívějšího odletu nebo zpožděného letu nemůže cestovka poskytnout slevy nebo finanční náhradu za služby, které nemohly být z tohoto důvodu využity. To jsou například snídaně nebo večeře v hotelu. Ve většině případů nelze zmeškané stravovací služby nahradit v místě pobytu, ale budou vám poskytnuty na palubě letadla, což zajistí cestovní kancelář. Při pozdním odletu tak obdržíte na palubě letadla večeři, při časném odletu z destinace zase snídani.

Chartery mají jiná pravidla

Své specifikum mají charterové lety. "Protože nepravidelná letecká doprava je provozována odděleně od pravidelné letecké přepravy a nelze vystavovat návazné letenky, ale vždy jen letenky samostatné, žádné náhrady či kompenzace při zmeškání nepřicházejí z tohoto důvodu v úvahu," poznamenává Jan Koláčný z cestovní kanceláře Exim Tours.

Kde si stěžovat

Pokud se vás týká případ zrušení letu nebo dlouhého zpoždění a dopravce vám odmítá poskytnout to, na co máte nárok, podejte stížnost prostřednictvím evropské informační sítě Europe Direct na e-mailové adrese: mail@europedirect.cec.eu.int.


NA CO MÁTE NÁROK

PŘI ZPOŽDĚNÉM LETU

Od dvou do tří hodin - nápoj

Od tří do čtyř hodin - svačina

Více než čtyři hodiny - hlavní jídlo

 

PŘI ZRUŠENÉM LETU

Lety kratší než 1500 km - 250 eur

Lety mezi 1500 až 3500 km - 400 eur

Lety delší než 3500 km - 600 eur

Nocleh v hotelu, je-li to nutné.