- České dráhy se snaží okopírovat akční nabídky slev známé ze západní Evropy

- Tlačí zákazníky k výhodnějšímu nakupování jízdenek přes internet či telefon


České dráhy si před letní sezonou berou příklad z Evropy. Aby zákazníci cestovali vlakem i přes hranice, je třeba jim nabídnout akční nabídky. Nové druhy jízdenek pak navíc budou nabízeny výhradně přes internet či přes telefon.

Dosud při cestách do zahraničí uvažoval o železnici jen ten, kdo se orientoval v záplavě nabízených slev. Ostatní odrazovala výše mezinárodních tarifů. Rychlíky překračující hranice tak zely prázdnotou. Zkušenost s jízdenkou SONE, se kterou jde cestovat v německém příhraničí, ale ukázala, že slevy dokážou přilákat více cestujících. České dráhy o tom vědí své i ve vnitrostátní dopravě, jen čtyři procenta cestujících totiž nevyužívají žádnou slevu.

Slevy byly již dříve

"Novou kampaní chceme zákazníkům sdělit, že i vlakem se dá do ciziny cestovat levně," vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Letní billboardová kampaň má s novinkou seznámit veřejnost.

Inspiraci čerpají dráhy zejména u německých "kolegů". Ti jsou sice obecně dražší než ti čeští, nabízejí však širokou škálu mezinárodních slev, na které Češi mohli dosud jen závistivě hledět. Alespoň to tak vypadalo. České dráhy totiž již delší dobu nabízejí například jízdenku do Amsterodamu za 29 eur.

Chybou ovšem je, že o této nabídce téměř nikdo neví. Navíc je třeba kontaktovat mezinárodní pokladnu a s předstihem zjišťovat, zda jsou výhodné jízdenky ještě k mání. "U těchto jízdenek je stále potřeba navštívit mezinárodní pokladnu. Tyto spoje nemáme v našem rezervačním systému, a proto je nelze prodávat přes internet," vysvětluje Šťáhlavský.

S novou nabídkou cestující dojedou za zhruba 450 korun do Vídně, Lince, Štýrského Hradce či Budapešti. Za 700 korun pak do Berlína.

"Cenově sice stojí proti našim autobusům, ale myslím, že to pro nás velkou konkurencí není," míní šéf Student Agency Radim Jančura. Podle něj na nákup zvýhodněných jízdenek stále platí různá omezení. Řada cestujících bude proto dál preferovat autobusy, u kterých mají jistotu, že si za danou cenu jízdenku vždy koupí.

Jedním z omezení je nedostupnost jízdenek na pokladnách. Zákazníci si je mohou pořídit buď přes internet, nebo přes telefon, který není přes léto zpoplatněn stokorunou jako po zbytek roku. "Hlavními zákazníky nákupu přes telefon jsou obchodní cestující, a těch je přes léto méně. Uvolněnou kapacitu chceme využít k prodeji těchto jízdenek," doplňuje Šťáhlavský.

Přes internet si cestující v současnosti kupují 20 až 30 tisíc jízdenek měsíčně. Což je zhruba třikrát více než před rokem. Dvěmi třetinami se na prodejích podílejí výhodné jízdenky eLiška. Ty se dají s výjimkou jízdenkových automatů v Praze a Brně pořídit pouze přes internet. Dráhy tak stále více využívají možností internetu a rozsahem výhod k tomu zákazníky motivují.

V záplavě slev

Ani nová jízdenka ale nemusí být ta úplně nejvýhodnější. Na hranice se totiž dá s různými skupinovými jízdenkami dostat výhodněji a v zahraničí pak využít slevy tamních dopravců. České dráhy o slevách zahraničních dopravců neinformují, nejedná se totiž o jejich produkt.

Češi na cestách ocení například německou regionální jízdenku pro pět osob za 35 eur. Ta platí v sobotu či v neděli celý den. Podobné jízdenky nabízejí i rakouské spolkové země. Německé dráhy nabízejí za 29 eur i jízdenku z libovolného města země do Paříže. Největší fanoušci železnice najdou i jízdenku do Londýna.

Jedinou zahraniční nabídkou, kterou nabízejí i České dráhy, je letní cestování pro mladé v Rakousku. Držitelé In-karty do 19 let si tak za 19 eur mohou dokoupit kupon a s ním pak celé léto jezdit vlakem po Rakousku. Mladí do 26 let mohou využít totéž ovšem za 49 eur.

Kdo In-kartu nemá nebo si ji nechce pořizovat, může si její rakouskou obdobu pořídit za 19 eur.