Obří šachy učí děti logicky myslet

Na podlaze leží obrovská šachovnice. Kolem sedí malí předškoláci. "Teď si všichni stoupněte na jedno z políček. A budeme se posunovat jenom do strany, dopředu nebo dozadu. Nikdo z vás nesmí jít šikmo," organizuje skupinku Martina Kořenová v mateřské škole Všestary u Prahy.
Poněkud netradiční metodu, jak rozvíjet intelekt dětí pomocí šachovnice, mají nyní možnost vyzkoušet učitelé na některých mateřských a pražských základních školách. Do projektu Figurková školička se zapojí přes 250 dětí. Pokud se metoda osvědčí, mohla by získat i akreditaci ministerstva školství.

Kam půjde věž?

Děti se strkají, za chvíli jsou černá i bílá pole obsazena. "A teď zvedne ruku ten z vás, kdo už se nemůže na žádné jiné pole pohnout, protože tam není místo," zkouší předškoláky učitelka. Principem metody je rozvoj logického myšlení pomocí klasické šachovnice.
"V šachu figurka věže také nemůže chodit šikmo. Děti si to zapamatují a mohou pak rozvíjet abstrakci a logiku," vysvětluje Martina Kořenová, vedoucí projektu Figurkové školičky, kterou podporuje pražský magistrát.
Děti nejen přemýšlejí, jak figurky na šachovnici umístit. V ilustrovaných knihách řeší i rébusy. Rozvíjejí také motoriku, prostorovou orientaci. "Učí se i dramatizaci. Například, kam se věž pohne a jak. Zda třeba pojede na kole. To vše přitom musí žáci předvést," doplňuje Kořenová.

Nápad šachistky

Výuková metoda, která by v budoucnu mohla zakotvit na všech mateřských a základních školách, se zrodila skoro náhodou.
"Původně jsem vedla jen šachový kroužek. Postupně jsem ale zjistila, že by to dětem mohlo pomoci při učení," říká hráčka šachové bundesligy v Německu, Martina Kořenová.
Od ledna poběží projekt pilotně na šesti pražských školách. Většinou tam, kde mají žáci handicap, ať už fyzický, či mentální. "Zároveň už oslovujeme školky," popisuje plány ředitelka společnosti Figurka, Petra Rožková. Podle ní zatím na školách obdobné výukové metody stále chybějí.
To potvrzuje i ředitelka školky Všestary Zdenka Škvorová. "Zatím děti učíme básničky. Tohle je naučí opravdu myslet a řešit různé situace. I rodiče to vítají."
O metodu si mohou požádat i jednotlivé školky samy. Proškolení pedagogů a pomůcky přijdou zhruba na 20 tisíc korun.
"Plánujeme to přeložit do angličtiny a dostat do dvou stovek mateřských škol. Už jsme proto zažádali o další peníze," dodává Rožková.