V posledních letech neustále klesá počet žáků na školu a třídu, velikost školy se snižuje hlavně kvůli poklesu počtu žáků na prvním stupni. Na druhém stupni se průměrná velikost školy v poslední době příliš nemění. Vplývá to z výroční zprávy o rozvoji vzdělávací soustavy, kterou zveřejnil Ústav pro informace ve vzdělávání.

Ve školním roce 2005/2006 vycházelo na jednu základní školu v průměru 235,7 žáka, pět let před tím to bylo 262,1 žáka. Výrazný propad nastal v počtu žáků na jednu školu na prvním stupni. Zatímco ve školním roce 2000/2001 činil jejich počet 150,2 žáka, v loňském roce už pouze 122,5 žáka. Pokles žáků na druhém stupni je jen velmi mírný, v roce 2000/2001 byla průměrná velikost školy na druhém stupni 182,6 školáků, loni 181. Na prvním stupni také klesá počet dětí na třídu.

Síť škol a dostupnost základního vzdělání je podle ústavu v jednotlivých krajích na dobré úrovni. V průměru v České republice připadalo v loňském školním roce na 100 dětí ve věku šest až 14 let 0,42 školy, nejméně jich bylo v Praze (0,26), v Ústeckém (0,33), Moravskoslezském a Karlovarském kraji (0,37). Kraje se výrazně liší v průměrné velikosti škol. Nejméně dětí na jeden ústav připadalo na Vysočině a v Královéhradeckém kraji (193), zatímco pražské školy navštěvovalo nejvíce žáků, v průměru 378.

V posledních deseti letech narůstá počet zdravotně postižených žáků na základních školách. V roce 2005/2006 tvořily tyto děti 6,3 procenta všech žáků základních škol, vzrostl hlavně počet dětí individuálně integrovaných do běžných tříd. V roce 1995/1996 jich byla v jedné třídě v průměru tři procenta, loni 5,2 procenta. Podíl dětí ve speciálních třídách se ustálil na 1,1 procenta.

V poslední době klesá také celkový počet základních škol, hlavně ústavů, které vyučují pouze žáky prvního stupně. Školy se buď úplně ruší nebo slučují do větších právních subjektů. Zatímco ve školním roce 2000/2001 bylo v České republice 4032 základních škol, loni jejich počet klesl na 3741.