Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) vydal publikaci Čeští žáci v mezinárodním srovnání s podtitulem České školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodním šetření. Kniha má poskytnout souhrnnou informaci o úrovni vzdělávání v České republice od roku 1990 do současnosti v širším mezinárodním kontextu. Vydání publikace je financováno z prostředků Evropských sociálních fondů (ESF) v rámci projektu Kvalita I.

Česká republika se od počátku 90. let zapojuje do mezinárodních výzkumů mapujících znalosti a dovednosti v oblasti matematiky, přírodních věd, čtenářské gramotnosti, občanské výchovy a informačních technologií na základních a středních školách. Výsledky řady výzkumů byly prezentovány v mnoha publikacích, vždy však odděleně. V knize Čeští žáci v mezinárodním srovnání jsou zveřejněny závěry souhrnně ze všech těchto výzkumů.

Žáci prvního stupně základní školy dosáhli v mezinárodním srovnání v matematice a přírodních vědách nadprůměrných výsledků, v oblasti čtenářské gramotnosti se jejich výkony nelišily od mezinárodního průměru. U žáků druhého stupně základní školy se úroveň výkonů v jednotlivých obdobích měnila. S výjimkou čtenářské gramotnosti (PISA 2000) se však v žádném z předmětů čeští žáci neumístili pod mezinárodním průměrem. Výborných výsledků dosáhli v přírodních vědách, kde se umístili vždy nad mezinárodním průměrem.

Žáci z posledních ročníků středoškolského studia dosáhli v testech TIMSS (Třetí mezinárodní výzkum matematického a přírodovědného vzdělání) pouze průměrných výsledků. Tento neúspěch lze vysvětlit odlišnou strukturou testových otázek. Další možné příčiny je třeba hledat ve struktuře našeho vzdělávacího systému. I když výsledky českých žáků z gymnázií jsou dobré, podíl žáků, kteří je absolvují, je v české středoškolské populaci v mezinárodním srovnání velice malý. Velké je naopak zastoupení učňovské populace, přičemž čeští učňové se mezi učni z ostatních zemí umístili na jednom z posledních míst.

Z celkového pohledu se Česká republika na základní úrovni vzdělávání nevyznačovala ve srovnání s ostatními zeměmi velkými rozdíly mezi nejlepšími a nejslabšími žáky. Patří však k zemím s nejsilnější závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním statusu rodin. Ve výzkumech uskutečněných na středních školách se pak ukázalo, že rozdíly ve výsledcích žáků z různých typů středních škol v ČR jsou ve všech předmětech z mezinárodního hlediska jedny z největších. Rozdíly přitom nebyly patrné pouze v samotných vědomostech, ale také v dovednostech potřebných ke zvládnutí situací běžného života.

Kniha Čeští žáci v mezinárodním srovnání bude dostupná na www.uiv.cz, v tištěné podobě v Zákaznickém informačním centru ÚIV, Senovážné nám. 26, Praha 1.