Svaz průmyslu a dopravy žádá, aby účinnost nového zákoníku práce byla odložena nejméně o dva roky. Novinářům to dnes řekl prezident svazu Jaroslav Míl. Zákoník má začít platit od 1. ledna 2007; odbory chtějí proti případnému odkladu zákoníku protestovat 25. listopadu v Praze před úřadem vlády. Svaz dosud žádal odložení o rok, maximálně o dva roky.

"Zákoník obsahuje přes 80 sporných míst, chybí k němu prováděcí předpisy a další navazující zákony," uvedl Míl. Nejen zaměstnavatelé, ale i zaměstnanci podle něj prý potřebují, aby vláda okamžitě poslala návrh na jeho odložení do Poslanecké sněmovny. Odklad účinnosti normy se prý ještě dá stihnout.
Z rozpočtu bude stát navíc čerpat kvůli zavedení zákoníku podle odhadu ministerstva práce a sociálních věcí až 2,8 miliardy Kč, upozornil Míl. Tato částka souvisí zejména s novým způsobem odměňování. Reálné odhady dopadů pro celou veřejnou sféru, tedy i kraje a obce, hovoří podle něj o více než sedmi miliardách korun.

Vláda je pro roční odložení

Odstupující kabinet premiéra Mirka Topolánka roční odklad pracovního kodexu navrhl a vysvětlil to množstvím chyb, které prý jsou v zákoně obsaženy. Také legislativní rada vlády nedávno odklad o jeden rok podpořila. Zákoník práce je kodexem, kterým se řídí pět milionů zaměstnanců a stovky tisíc zaměstnavatelů.
Odložení účinnosti zákoníku je podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Milana Štěcha prvním a rozhodujícím krokem ke zrušení celého zákoníku a výrazného oslabení práv zaměstnanců. To však podnikatelé odmítají. "Jde o zjevnou manipulaci - nový zákoník podle Štěchova vyjádření přece neposkytuje zaměstnancům větším ochranu," poznamenal Míl.

Nařízení vlády, které upravuje pracovní dobu a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě může podle Míla od ledna způsobit kolaps veřejné dopravy. Dopravní firmy mají na základě tohoto předpisu přijmout přes 1500 kvalifikovaných řidičů, kteří ale na trhu práce nejsou. "Přechod na nový zákoník nezvládneme. Prováděcí předpis, jehož návrh jsme dostali teprve nedávno, si vyžádá změny, na které se budeme připravovat nejméně rok," upozornil prezident Svazu dopravy Jaroslav Hanák.

Sporů je hodně

Sporná místa v zákoníku se podle svazu týkají například vzniku pracovního poměru jmenováním, zkušební doby, převedení na jinou práci, poskytování náhrady mzdy, různých příplatků a doplatků ke mzdě, vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství, odstupného či náhrady škody na zdraví. Za nedostatečnou považuje úpravu přechodných ustanovení, jako třeba o vedlejším pracovním poměru, s nímž již dále nový zákoník nepočítá.

Odbory se podle Štěcha rozhodly pro ustavení krizového štábu a svolání demonstrace kvůli tomu, že návrh na odložení platnosti normy nebyl projednán na jednání tzv. tripartity (zástupců vlády, zaměstnavatelů a odborů) ani se samotnými odbory, čímž byl porušen platný zákoník. "Tyto dva kroky považujeme za jednoznačné porušení sociálního smíru ze strany vlády," řekl minulý týden Štěch.

Zákoník prosadila ve sněmovně ČSSD spolu s komunisty přes veto prezidenta. O posouzení kodexu požádal vládní legislativce ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. Podle něj analýza jeho ministerstva prokázala, že by bylo nutné novelizovat 60 bodů. Kodex by prý mohl být v několika ustanoveních i v rozporu s ústavou. Nečas již dříve zdůraznil, že nejde o politický konflikt, ale odstranění konkrétních legislativních chyb.