Úspěšnost výběru elektronického mýtného v pilotním provozu je zatím 99,68 procenta, informoval na tiskové konferenci člen představenstva společnosti Kapsch TrafficCom Erwin Toplak. Podle zadávací dokumentace k systému musí Kapsch v kalendářním měsíci dosáhnout alespoň 95procentní úspěšnosti. Jinak mu hrozí sankce ze strany státu. Pilotní systém odstartoval se zpožděním minulý týden v pátek.


Podle prvního dodatku ke smlouvě o mýtném si během prvních tří měsíců provozu může firma Kapsch ponechat vše, co vybere nad rámec 95 procent. Naopak doplatí vše, co nevybere do 85 procent úspěšnosti, potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.


Čísla, která zveřejnil Kapsch, nechtěl Hodač příliš komentovat. "Po určité době zveřejníme výsledky skutečného měření účinnosti, a pak si můžete porovnat ta dvě čísla," řekl pouze. Podle něj může systém, pokud je kompletní a celý propojený, dosahovat účinnosti 98 až 99 procent. "Což, já se obávám, že dnes ještě oni nemají," dodal Hodač.


Kontrolní faktor zatím chybí

Výsledky testování zatím neověřuje nezávislý auditor. Tendr na jeho výběr Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tento týden zrušilo, nové výběrové řízení by mělo být vypsáno v první polovině ledna. Do doby, než bude znám vítěz nového tendru, bude na úspěšnost výběru mýta od 1. ledna dohlížet firma Logica CMG, kterou ŘSD vybralo na základě zákona o finanční kontrole ve veřejné správě.


Nezávislá znalecká firma bude například podle videozáznamu porovnávat počet vozidel, která projela pod mýtnou bránou, s příjmy, které do systému přitekly. Zjistí také, kolik vozidel se placení mýtného zcela vyhnulo. Výsledky nezávislého auditu jsou důležité pro Kapsch i pro stát, neboť od nich se odvíjí odměna pro rakouskou firmu.


Podle Toplaka je mýtný systém zcela hotov; firmě se podařilo dokončit i poslední čtyři mýtné brány, které nemohly být z technických důvodů vztyčeny do konce listopadu. K dnešku tak stojí všech 171 mýtných bran. Na testování mýtného systému spolupracují s firmou Kapsch dopravní firmy, jejichž vozidla s namontovanou palubní jednotkou křižují české dálnice a rychlostní silnice.


Palubní jednotky jdou na odbyt

Aby mohl dopravce začít využívat zpoplatněné úseky dálnic a silnic, musí se nejdříve do systému mýtného zaregistrovat. Může tak učinit na internetovém portálu www.premid.cz, na bezplatné telefonní lince a nebo na jednom z prodejních míst Kapsche. Po registraci obdrží palubní jednotku, kterou musí přilepit na přední sklo vozidla.


Firma předpokládá, že do pátku dosáhne počet vydaných palubních jednotek Premid 40.000. Celkem jich firma nechala vyrobit 114.000. Jednotky, bez kterých nelze mýtné platit, si pro platbu předem, tzv. PrePay, mohou dopravci vyzvednout na 171 distribučních místech. Ty jsou umístěny na benzinových čerpadlech podél zpoplatněných komunikací. Na těchto místech obdrží dopravce jednotku ihned po registraci.


Pokud však chtějí uzavřít smlouvu na dodatečnou platbu, tzv. PostPay, musejí navštívit jedno ze 14 kontaktních míst v krajských městech. Jednotka jim bude doručena jeden den po registraci.
Za jednotku Premid je nutné zaplatit kauci 1550 korun. To se nelíbí zejména velkým dopravcům, kterým záloha bude údajně vázat příliš velké množství finančních prostředků.


Pro následnou platbu mají dopravci dvě možnosti, sdělil manažer elektronického mýtného ČSOB Jan Popelka. Jestliže chtějí platit na fakturu, musejí na ŘSD prokázat dostatečnou bankovní záruku. Její výši však neuvedl. Druhou možností je platba tzv. Fleet kartou. Fleet karta je druh platební karty, která slouží pouze dopravcům k platbám souvisejícím s provozem vozidla. Je vázána na konkrétní vozidlo, stejně jako jednotka Premid, a obsahuje informace, co všechno je možné za ni nakoupit. Známé jsou například karty CCS, UTA nebo DKV.


Hlavním úkolem ČSOB v celém systému je, aby vybrané peníze doputovaly na účty státu. Podílí se také na provozu distribučních a kontaktních míst. Podle Popelky stát očekává z mýtného ročně tři až deset miliard korun, zatímco ze známek měl jednu miliardu korun. ČSOB například vybudovala nové akceptační centrum pro Fleet karty.


Podle zkušeností z Rakouska, kde se používá stejný systém výběru elektronického mýtného, využívá až 80 procent všech dopravců následnou platbu, tedy PostPay. Podobně se vyvíjejí i registrace v ČR. PostPay preferuje zatím 61 procent registrovaných, k platbě předem se přihlásilo 14 procent, zbytek je od mýtného osvobozen. To jsou například vozy hasičů nebo policie.


Toplak doporučil dopravcům, aby se registrovali co nejdříve. Nevyloučil totiž, že s blížícím se termínem spuštění systému se mohou u prodejních míst tvořit fronty. To může být problém třeba vzhledem k omezenému počtu parkovacích míst na čerpacích stanicích. Neplatičům hrozí podle novely zákona o pozemních komunikacích pokuta ve správním řízení až 500.000 korun.


Mýtné povinnosti podléhají od 1. ledna 2007 vozy o hmotnosti 12 tun a více.