Mzdy českých zaměstnanců dosahují rekordní výše. Zpřísnily se podmínky pro život ze sociálních podpor. Firmy nabízejí čím dál zajímavější zaměstnanecké výhody. Přesto tíží českou ekonomiku problém: nejsou lidi.
V rozsáhlém průzkumu Hospodářské komory, jehož se účastnilo přes osm set domácích firem, označilo shánění nových zaměstnanců za "velice obtížné" dvaapadesát procent respondentů.
"Sehnat kvalitní zaměstnance bylo komplikované vždycky, v posledních dvou letech se to dále zhoršuje," říká Martin Jahn z představenstva Škody Auto.
Podle Bořivoje Kačeny, ředitele firmy Stavby silnic a železnic, necítí nouzi o pracovní síly jen Česká republika: "Je to skoro bolest evropská."
Česká ekonomika je na vzestupu, firmy vytvářejí tisíce pracovních míst, jenomže jim chybějí vyučení dělníci ve strojírenství i stavebnictví, technici, obchodníci či inženýři - především z technických oborů.
Jen automobilka Škoda od loňska přijala skoro dva tisíce nových zaměstnanců, asi čtyři stovky ještě bude potřebovat. "Chybějí hlavně svářeči, nástrojaři, obsluha pro počítačem řízené stroje, montážní dělníci, vývojáři, designéři, softwaroví inženýři," vypočítává Jahn. Podobnou zkušenost hlásí desítky personalistů. Pardubický výrobce počítačů Foxconn už letos přijímal stovky lidí, další stovky bude potřebovat v roce 2007. "V okolí Pardubic už volní pracovníci skoro nejsou, musíme je shánět ve stále širším okruhu. Takže jim musíme zajistit dopravu," říká personalista Miroslav Gregor. Firma už dnes provozuje s pronajatými vozy devět autobusových linek. Navíc šéfové firmy začínají uvažovat o tom, že budou muset lidem přispívat na ubytování v Pardubicích. Lákat je na výrazně vyšší mzdy podle Gregora není možné: "Platíme srovnatelně s ostatními firmami v regionu. Výrazné zvyšování mezd, to by byla cesta do záhuby."
Foxconn doufá, že se mu podaří obsadit volná místa lidmi z regionů s vyšší nezaměstnaností. "Při náborech se zaměříme i na severní Čechy nebo Moravu," říká Gregor.
Ani tam ale nejsou personalisté v klidu. Bohumínský výrobce kol a náprav pro železniční vagóny a lokomotivy Bonatrans trvale shání obráběče kovů. Příští rok jich bude potřebovat asi třicet navíc, na pracovním trhu se vhodní zájemci už nenajdou. Firma se proto rozhodla k originálnímu řešení: nabídne přeškolení na obráběče vlastním zaměstnancům.
"Zájemci o rekvalifikaci projdou asi pětiměsíční výukou, při níž se naučí ovládat co nejvíc našich strojů a zařízení," vysvětluje Ladislav Botur z personálního úseku Bonatransu. O přeškolení zatím projevilo zájem padesát lidí.
Na severomoravském pracovním trhu ale v příštích měsících ještě víc přituhne: tento týden začala nábor pracovníků automobilka Hyundai, která staví novou továrnu v Nošovicích. Do dvou let bude potřebovat 2900 lidí. "Počítáme s tím, že je získáme v regionu," doufá mluvčí firmy Petr Vaněk.
Mezi manažery čím dál víc sílí názor, že českou ekonomiku zachrání jedině příliv pracovní síly ze zahraničí, proto by měl stát zaměstnávání cizinců usnadnit.
"Země se musí víc otevřít. Podmínky pro příchod kvalifikovaných pracovníků je třeba zjednodušit," říká Jahn ze Škody Auto, která už dnes řeší nedostatek českých pracovníků přijímáním Poláků a Slováků. Kromě toho je podle Jahna třeba, aby stát víc podporoval rekvalifikace, dál zpřísňoval podmínky pro vyplácení sociálních dávek a víc podporoval studium na technických školách.


Jaké profese podnikům scházejí
Málo placení nekvalifikovaní dělníci, najímaní na jednoduchou obsluhu výrobních linek
Kvalifikovaní stavební dělníci a dělníci v kovoprůmyslu (zejména obráběči, nástrojáři, zámečníci)
Svářeči, především zkušení s vyšší kvalifikací
Vyučení mladí lidé a středoškoláci s maturitou, schopní obsluhovat, seřizovat nebo programovat automaty a počítačem řízené stroje
Konstruktéři, projektanti, designéři
Elektroinženýři, počítačoví specialisté
Obchodníci, především s dobrou znalostí cizích jazyků

Co říkají podnikatelé na růst mezd a propouštění