Tisíce kamiónů stále ještě nejsou připraveny na mýtné


Student Agency zdraží autobusové jízdenky o desítky korun
Systém bude předán v pátek
Některé firmy stále nemají několik dní před spuštěním mýtného ve svých vozidlech nainstalovány palubní jednotky, jejichž prostřednictvím se bude mýto vybírat. Takzvaných OBU jednotek bylo k dnešnímu dni prodáno přibližně 50 tisíc, celkem by jich mělo být vydáno o třicet tisíc víc. Do nákladních automobilů je musejí přitom firmy namontovat do 1. ledna, kdy by měl být systém spuštěn. Za jízdu "na černo" hrozí statisícové sankce.

Kamióny za hranicemi

Z ankety HN vyplynulo, že někteří dopravci již mají jednotky několik týdnů objednané, dosud jim však nepřišly. "Do systému jsme zaregistrovaní, máme se společností Kapsch podepsanou smlouvu, a jednotky jsme stále neobdrželi. Objednali jsme je přitom již před třemi týdny," řekl jednatel společnosti O.K. Trans provozující 170 kamiónů Vladimír Starosta.
Podle společnosti Kapsch by se dopravci do problémů kvůli chybějícím OBU jednotkám neměli dostat.
"Všechny jednotky by měly být dodány do konce letošního roku, pokud se firmy řádně zaregistrovaly," uvedl mediální zástupce společnosti David Šimoník. I v případě, že je firma dostane v následujících dnech, bude mít O.K. Trans podle Starosty problém.
"Vypravili jsme kamióny do zahraničí a vracet se budou až po Novém roce. Protože nehodlám riskovat půlmiliónovou pokutu, budou muset při návratu na hranicích počkat, než tam přijedeme a jednotky do nich nainstalujeme," dodal Starosta.
Jednotky zatím neobdržela také společnost ČSAD Jihotrans, která provozuje 370 kamiónů. Podle jejího generálního ředitele Roberta Krigara má firma písemný příslib, že je dnes dostanou.

Autobusy podraží

Kromě kamiónů řeší mýtné těsně před koncem roku také provozovatelé autobusové dopravy. Mnozí kvůli mýtu podraží až o desetikoruny a hodlají rušit spoje. Například Student Agency zdraží na trase Praha - Brno od 3. ledna o 30 korun na 180 korun. Na této trase je přitom dominantním dopravcem.
Firma navíc plánuje, že přestane vypravovat polovinu autobusů z Prahy do Ostravy. "Připravujeme také zvýšení jízdného, přibližně o 40 korun, ale o přesné částce ještě budeme jednat. Snažíme se, aby cena byla co nejnižší," řekl ČTK ředitel firmy Radim Jančura. Základní jízdenka Student Agency z Prahy do Ostravy stojí 290 korun. Společnost Capital Express na stejné trase zdražila o 30 korun na 320 korun již od 23. prosince.
Student Agency zdraží i na lince z Prahy do Plzně, naopak největší regionální dopravce ČSAD autobusy Plzeň ponechá ceny na současné úrovni.

Páteční předávka

Celý systém elektronického mýtného bude předán státu v pátek 30. prosince. Podle firmy Kapsch je v současné době testováno všech 172 mýtných bran a systém bude předán celý. Stát od začátku ledna zahájí testování, zda výběr mýtného odpovídá dohodnutým parametrům. "Společnost Logica bude na vybraných úsecích snímat, kolik kamiónů projelo a poté se to porovná s údaji od firmy Kapsch. Mýtné brány by měly podle smlouvy se státem zachytit více než 95 procent kamiónů, pro první tři měsíce provozu si Kapsch vyjednal snížení limitu na 85 procent.