Druhá část mýta bude satelitní

Ministerstvo dopravy pro druhou etapu mýtného rozhodlo, že místo plánované mikrovlnné technologie využije satelitní systém.

"Máme jasno v tom, že to bude satelit," řekl včera náměstek ministra Jiří Hodač. Satelitní systém bude spolupracovat s mikrovlnným systémem na dálnicích a rychlostních silnicích.

Podle ministerstva není zcela jisté, zda změna technologie není zároveň změnou zadávacích podmínek tendru o mýtné. Resort chce proto o vyjádření požádat antimonopolní úřad. "Podnět k úřadu z ministerstva dosud neodešel," uvedl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Satelitní systém pro zpoplatnění silnic prvních tříd navrhl ministerstvu dopravy expertní tým vedený profesorem ČVUT Petrem Moosem. Pokud antimonopolní úřad změnu technologie posvětí a dodavatelem zůstane rakouská firma Kapsch, je možné spustit systém od 1. ledna 2008, řekl Moos. Podle původních plánů měli dopravci začít platit na silnicích první třídy již od 1. července letošního roku.

Satelitní systém by mohl podle Hodače zakázku zlevnit. "Protože budou využity prvky infrastruktury mikrovlnné technologie, dohledové centrum, centrum pro zpracování dat, využije se dosavadní výstavba, půjde z velké části o investici do palubních jednotek," řekl k tomu Moos. Zatím ministerstvo počítá pro druhou etapu s náklady 2,6 miliardy korun.

Palubní jednotky pro satelitní systém však budou dražší než ty současné. Za ty platí dopravci kauci 1550 korun a podle resortu je to i jejich výrobní cena. Nová jednotka bude pravděpodobně funkční pro satelitní i mikrovlnný systém.
"Usilujeme o to, aby byla univerzální," řekl Moos.

Satelitní systém bude zpočátku využívat služeb amerického GPS, po roce 2010 plynule přejde pod evropský navigační projekt Galileo. V Evropě využívá satelitní systém zatím pouze Německo.

Mýtné se od 1. ledna vybírá na téměř 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Povinnosti podléhají automobily o hmotnosti 12 a více tun. Během prvního všedního dne provozu mýtného bylo vybráno 12 milionů korun.

Do včerejší 13. hodiny zaplatili řidiči dalších téměř šest milionů. Do systému se zatím zaregistrovalo téměř 77 tisíc kamionů, sdělil mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník.

Výstavba systému stála v první etapě 3,4 miliardy korun, uvedl Hodač. Podle smlouvy bude stát firmě splácet každého půl roku téměř miliardu za samotný systém a v první etapě každý měsíc zhruba 90 milionů za služby a správu systému.

První téměř miliarda za vybudování systému poputuje na účet Kapsche v červenci. Podle Hodače je tak možné, že letos stát na mýtném systému nevydělá ani korunu, naopak ještě zaplatí.