Firmy dávají šanci imigrantům

Francouzské firmy se začínají zajímat o nevyužité talenty mezi místními národnostními menšinami. Tato snaha by mohla pomoci nejen byznysu, ale také zmenšit ekonomické rozdíly mezi Francouzi, kteří vyvolali minulý rok silné nepokoje.
Vedení jednotlivých firem vidí největší problém už při výběrovém řízení. V první řadě by se totiž mělo zamezit sbírání informací o rase, náboženství a jiných citlivých údajích.
Své o tom ví i Manuella Arulnayagamová, dcera imigrantů ze Srí Lanky. Když v roce 2003 promovala na průmyslové škole, snažila se najít zaměstnání. Celý rok strávila tím, že posílala do firem svůj životopis - přitom ji nepozvali ani na jediný pohovor.
"Nikdy bych nevěřila, že moje jméno nebo adresa může být problém," říká pro list Wall Street Journal Arulnayagamová.
Mladá inženýrka si práci našla teprve před rokem, a to díky veletrhu pořádanému francouzskou zaměstnaneckou asociací MEDEF. Veletrh byl zaměřen na hledání ztracených talentů, kteří při běžných pohovorech neuspěli.
Stejným způsobem začala shánět své zaměstnance i francouzská kosmetická firma L'Oréal. Jejich program s názvem "práce a odlišnost" se snaží hledat mladé talenty, kteří žijí v pařížských perifériích nebo nemají tu možnost studovat na prestižních školách.
Kromě toho vysílá firma své manažery na střední a vysoké školy, aby tam studentům poradili a společně natrénovali, jak psát životopis nebo jak se chovat během přijímacích pohovorů.
K podobné strategii se přiklonila i automobilka Peugeot. Své zaměstnance vybírá prostřednictvím pracovních agentur z periferií, ve kterých žije většina imigrantů.
Dále firma zavedla takzvané anonymní životopisy. Díky nim chce otevřít pracovní příležitosti i lidem, kteří jsou kvůli svému původu často diskriminováni. Přitom imigranti tvoří deset procent francouzské populace. Kromě Peugeotu zavedla anonymní životopisy také francouzská pojišťovna AXA.
Automobilka Peugeot začala zaměstnávat imigranty převážně z Maroka už v sedmdesátých letech, kdy postavila novou továrnu v Poissy. V roce 2005 přijala 932 nových manažerů a inženýrů, z toho 61 nemělo francouzskou národnost, 63 mělo sice francouzské státní občanství, ale hlásilo se k některé z etnických menšin a 15 nově přijatých bylo příslušníky takzvané sociálně slabší skupiny.
Pojišťovna AXA a firma L'Oréal se nedávno zúčastnily pilotního projektu, který pořádal francouzský národní institut demografie. Ten testoval ochotu zaměstnanců odhalit svůj původ. Podle výsledků studie se zaměstnanci na jednu stranu obávají, že budou hodnoceni kvůli svému původu, ale na druhou stranu je každý z nich šťastný, když nemusí tajit, odkud on sám nebo jeho rodiče pocházejí.
Pro mnoho mladých lidí je nový přístup francouzských firem obratem k lepšímu. Označují ho jako "změna v mentalitě".