Zákoník práce prodělá firmám stamiliony

Zákoník práce, který vstoupil v platnost 1. ledna, zřejmě přinese velkým firmám až stamilionové náklady. Nejvíce si podniky stěžují na omezení práce přes čas, zrušení vedlejších pracovních poměrů a vyšší odstupné.
Nový zákoník navíc bude provázet další nárůst administrativy a prodlouží i vyjednávání o kolektivních smlouvách mezi odbory a vedením. Vyplývá to z ankety, kterou ČTK provedla u velkých firem v jednotlivých krajích.
Například České dráhy, které jsou s padesáti sedmi tisíci lidmi největším zaměstnavatelem v zemi, předpokládají, že by dodatečné náklady mohly dosáhnout až 390 milionů korun. Podle mluvčího drah Aleše Ondrůje se podnik nyní snaží tyto náklady minimalizovat.
S personálními náklady ve výši sto osmdesát milionů korun počítají i České aerolinie a s výdaji desítek milionů korun navíc počítá i Česká pošta.
Naopak pro Pražské vodovody a kanalizace neznamená nový zákoník práce zásadní změny. Podle mluvčí Marcely Dvořákové mají příplatky za práci pracovníci firmy garantované kolektivní smlouvou a přesčasová práce byla již ve firmě omezena. "Celkově lze ale říci, že nový zákoník práce je zbytečný mezikrok, protože nevyřešil zásadní věci ani nevyřešil zbytečnosti z původní normy," podotkla Dvořáková.
Právě nejasnosti a nedořešenosti jsou hlavními kameny úrazu nového zákoníku. Upozorňuje na ně například i mluvčí Telefóniky O2 Vlastimil Sršeň.
"Neexistují například prováděcí pokyny, případně zákony, na které zákoník odkazuje, což znesnadňuje snahu vyhovět všem jeho požadavkům," uvedl Sršeň.
Na nesrovnalosti v nové normě přitom už dříve upozorňovali odborníci. "Bohužel, mnohá ustanovení zákoníku práce přinášejí nejasnosti, a tudíž je otázka, jak budou v praxi aplikována," uvedla například Jana Bartyzalová z úseku daňového poradenství společnosti KPMG.
Norma, kterou ve sněmovně prosadili levicoví poslanci, obsahuje podle ministra práce a sociálních věcí Petra Nečase z ODS zhruba osmdesát chyb.
Problémy zřejmě přinese omezení přesčasů, dodržování bezpečnostních přestávek a konec vedlejších pracovních poměrů. Další slabinou zákona může být také vysoké odstupné při odchodu pracovníka ze zaměstnání kvůli zdravotním problémům.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto už například kvůli novému zákonu uspořádala řadu seminářů pro manažery a proškolila zaměstnance z oblasti lidských zdrojů a mzdových účtáren.
"Bylo zapotřebí zohlednit nové zákonné požadavky například v oblasti pracovní doby, cestovních náhrad, upravit formuláře personálních dokumentů a mnoho dalšího. Museli jsme změnit také manažerské smlouvy," řekl člen představenstva automobilky Martin Jahn.
Na celkové vyhodnocení fungování nového zákona v každodenní praxi je ale podle Jahna ještě příliš brzy.