Štedrý den, který letos připadl na neděli, neodradil Čechy od nakupování. V prodejnách bylo rušno, lidé však na poslední chvíli již nakupovali více menší dárky, potraviny a alkohol na štědrovečerní večer a vánoční ozdoby či prskavky. Nejlepšími obchodními dny byly pátek a sobota, kdy nákupy překonaly všechna očekávání a fronty u pokladen leckde připomínaly předlistopadové doby. Uvedli to obchodníci.


Podle předběžných odhadů byly tržby z letošních předvánočních nákupů největší v historii, sdělil Libor Kytýr, mluvčí společnosti Ahold, která v Česku provozuje 300 supermarketů Albert a hypermarketů Hypernova. "Byl to rekordní rok. Meziroční nárůst obratu byl největší za poslední tři roky," doplnil jednatel obchodů Globus Petr Vyhnálek. Hektickému nakupování v posledních dnech podle něj napomohlo i to, že loni byli lidé toto dobou často již na lyžích.


Přestože lidé dnes nakupovali zboží spíše pro štědrovečerní večeři, různé dárkové kosmetické balíčky, balicí papír, ozdoby a prskavky, převýšily podle Kytýra nedělní obchody běžný den o 140 procent. Zákazníci nakupovali hlavně potraviny a alkohol, ale celkově byl štědrý den klidnější než extrémní pátek a sobota, souhlasila mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková.


"V pátek a v sobotu se prodávalo úplně všechno," uvedl mluvčí sítě 660 obchodů Euronics a Proton Bohuslav Komín. Celkově letošní předvánoční nárůst obchodu odhadl na deset až 15 procent. "Je vidět, že se ekonomice daří," poznamenal.


Obchodní ředitel společnosti Marks and Spencer Zbyněk Mrozek upozornil na to, že lidé letos začali s nákupem dárků dříve než loni. Tržby v listopadu byly prý meziročně vyšší o 12 procent, v prosinci až o pětinu. Letošní teplé počasí se podle něj neprojevilo na poklesu zájmu o nákup kožichů a zimních bund, ale na nižších prodejích doplňků, tedy šál, rukavic a čepic.


Vyhnálek míní, že se absence zimy na poklesu prodeje zimního textilu a obuvi celkově projevila. Mnohem více než v předchozích letech se prý prodávaly LCD a plazmové televizory. Hitem letošních Vánoc byly ale přehrávače MP3 a DVD rekordéry, podotkl.


Češi tak letos za nákupy v předvánočním období zřejmě opět utratí rekordní množství peněz. V pokladnách obchodníků může v závěru roku podle odhadu analytika Next Finance Vladimíra Pikory skončit až 250 miliard Kč, což by bylo o pět procent více než loni. Průměrná čtyřčlenná rodina podle průzkumu společnosti Factum Invenio celkem na Vánoce utratí 14.336 korun.