Ministři dopravy EU schválili směrnici, která počítá s nahrazením desítek odlišných národních řidičských průkazů jednotným vzorem.

"Dospěli jsme k politické dohodě," oznámil v úvodu zasedání rakouský ministr Hubert Gorbach, jehož země toto pololetí unii předsedá. Na příslušném evropském zákonu se státy po dva roky nedokázaly shodnout, hlavně kvůli finančním nákladům a administrativním potížím s výměnou, jak dříve argumentovalo zejména Německo a Rakousko.

Členské státy budou mít čas na aplikaci směrnice do roku 2012. Staré typy řidičských průkazů

Státy však budou mít na uplatnění směrnice čas až do konce roku 2012. Až poté budou všechny nové řidičáky vypadat stejně, zatímco staré typy by měly zmizet nejpozději v roce 2032. Mezitím by se řidičské průkazy měly obnovovat každých deset až 15 let.

Jednotný řidičský průkaz v podobně plastové karty, popřípadě s mikročipem, má ztížit padělání, usnadnit policejní kontroly i stěhování Evropanů z jedné země společenství do druhé. Odhaduje se, že v pětadvaceti zemích je nyní v platnosti na 110 různých typů řidičských průkazů. Komisař Jacques Barrot doufá, že větší přehled v průkazech pomůže i zlepšit bezpečnost na evropských silnicích, kde ročně umírá na 40.000 lidí.

Návrh směrnice ještě čeká konečné schvalování v Evropském parlamentu, který je však myšlence evropského řidičského oprávnění nakloněn, jak potvrdil v prvním čtení směrnice. Navzdory stejnému vzhledu se však vydávání těchto průkazů má nadále řídit národními předpisy.

Evropští zákonodárci by chtěli sjednotit i tyto předpisy. Kupříkladu oprávnění pro nejsilnější motocykly by mělo být podmíněno dvěma lety zkušeností za řídítky slabších kubatur.

rai-ihned, ue.eu.int