Jízdné v pražské hromadné dopravě od července výrazně podraží. Základní přestupní jízdenka za 12 korun bude stát 20 Kč, cena nepřestupní jízdenky za osm korun se zvedne na 14 korun. Dětský lístek bude za deset korun a bude tak o čtyři Kč dražší. O úpravě jízdného dnes rozhodli radní jednomyslně, řekl novinářům primátorův náměstek Jan Bürgermeister (ODS).
Za předplatní kupony lidé zaplatí zhruba o deset procent více nad jejich současnou cenu. Za roční kupon lidé zaplatí 4160 korun, tedy o 360 Kč více. Čtvrtletní kupon podraží ze současných 1150 na 1260 korun, měsíční ze 420 na 460 korun. Zhruba o deset procent se také zvednou ceny žákovských a studentských kuponů, uvedl předseda finančního výboru města Miroslav Poche (ČSSD).
Celodenní jízdenka bude stát 80 místo nynějších 70 korun. Cena třídenního lístku za 200 Kč vzroste o 20 korun, týdenního z 250 na 280 Kč. Jízdenka s platností 15 dní přijde na 320 korun a bude tak dražší o 40 Kč.

Zdražení by podle analytika Wood&Company Jana Slabého mělo cestující více motivovat k využívání předplatných kuponů. Naopak nárůstu individuální dopravy se vzhledem k vytíženosti silnic v hlavním městě neobává, stejně tak se nebojí zvýšeného podílu černých pasažérů. Slabý zároveň připomněl, že ceny hromadné dopravy v Praze stále patří k nejnižším v zemích EU. "Navíc poslední cenové úpravy byly prováděny v roce 2000, což se určitě nedá říct o nákladech," dodal.

Seniorpas bude za polovinu plné ceny

Od července by si naopak měli polepšit důchodci. Na základě výměru o důchodu dostanou takzvaný seniorpas, řekl ČTK radní Radovan Šteiner (ODS). S ním budou mít podle něho nárok na zvýhodněné předplatní kupony, za jednotlivé jízdenky pak zaplatí polovinu jejich plné ceny. Seniorpas bude zahrnovat i volné, nebo zvýhodněné vstupy do zoo, botanické zahrady, městského muzea, galerie, muzea hromadné dopravy a některých divadel, uvedl radní.

Jízdné kryje pouze pětinu nákladů

Ceny jednotlivých jízdenek jsou stejné už sedm let, kupony se naposledy zdražovaly před pěti lety. Tržby z jízdného nyní kryjí o něco více než pětinu provozních nákladů dopravního podniku, zbytek doplácí město. Někteří radní poukazují na to, že v podniku stoupají mzdy, vzrostly ceny energií i pohonných hmot.
Tržby podniku z jízdného jsou nyní asi 2,5 miliardy korun ročně. Jílek očekává, že díky zdražení vzrostou. "V celém roku očekáváme, že by se ten přínos tržeb mohl pohybovat někde na úrovni půl miliardy korun," řekl Jílek. Jestli se očekávání naplní, nelze potvrdit "Těžko se odhaduje, kolik lidí přejde třeba z jednotlivých jízdenek na předplatné," podotkl Jílek.
Letos podnik ze zdražení výrazný výnos podle něj mít nebude. Roční kupony už si lidé koupili, čtvrtletní v první polovině roku také, o prázdninách jsou obvykle nižší tržby, vypočítal Jílek. Nynější rozhodnutí o zvýšení cen jízdenek považuje za nezbytné.

Objevily se i pochybnosti o tom, zda dopravní podnik stihne včas jízdenky a kupony s novou cenou vytisknout a distribuovat. Podle pověřeného ředitele Tomáše Jílka to obvykle trvá šest týdnů, dobu lze ale zkrátit. "Zvládneme oboje tak, aby se včas objevily v prodejnách všechny potřebné jízdenky a kupony," řekl novinářům. Budou se také muset drobně upravit prodejní automaty.

Zdražení jízdného kritizují někteří opoziční zastupitelé. Komunisté již dříve uvedli, že by nic takového s ohledem na svůj volební program nepodpořili. "Není možné zdražovat jízdné pouze proto, že vedení města a dopravního podniku špatně hospodaří," řekl ČTK nestraník Michael Hvížďala.