Do kategorie sociálního bydlení by zřejmě mohly spadat byty do 80 až 90 metrů čtverečních a domy do 150 metrů čtverečních. Další podmínkou bude, aby se na jejich výstavbě podílel stát, například hypotékou nebo stavebním spořením. Naopak cena bytu by neměla být rozhodující, řekl ČTK a České televizi ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. Sociální by tak podle něj mohlo být přes 70 procent nové výstavby.
U takzvaného sociálního bydlení bude moci ČR zachovat nižší sazbu daně z přidané hodnoty i po roce 2007, kdy končí všeobecná výjimka na novou bytovou výstavbu.


Cena by neměla být kritériem
Zařazení do kategorie sociální bude podle Martínka určitě kombinací dvou kritérií. Prvním bude velikost podlahové plochy bytu a druhým podpora státu. Dnes je třetina nově stavěných bytů přímo podporována ministerstvem nebo fondem rozvoje bydlení. Další více než třetinu výstavby stát podporuje tím, že umožňuje u hypoték odečíst úroky z daňového základu, nebo že podporuje stavební spoření.


V novém rodinném domě představovala podle údajů Českého statistického úřadu v roce 2004 celková podlahová plocha 152 metrů čtverečních, v novém bytě v bytovém domě to bylo 67 m2. Veřejné zdroje se podílejí na investičních nákladech na bytovou výstavbu formou přímých dotací, úrokových dotací snižujících splátky komerčního úvěru, úvěrů z veřejných rozpočtů nebo zárukami za takový úvěr, uvedla mluvčí MMR Radka Burketová.
To, zda se stavební firmy při výstavbě přizpůsobí kritériím pro sociální byty, bude podle mluvčího Skansky Ondřeje Šucha záležet až na jejich definitivním znění. Připomněl ale, že se projekty připravují několik let dopředu.


"Předpokládám, že by podíl (sociálního bydlení) mohl být poměrně významný, pracovně bych ho uvedl kolem 70 procent. Našim národním zájmům vyhovuje, aby se stavělo co nejvíce domů a bytů, a podle toho k budeme také k této záležitosti přistupovat," řekl ministr.
Na stanovení přesných kritérií se podle něj již týden pracuje a návrh by mohl jít za 14 dní do vlády. Zejména prý bude nutné určit podmínky u hypoték a úvěrů ze stavebního spoření. Resort podle něj nechce připravovat nové formy podpory bydlení. "Budeme využívat stávajících podpor a stávajících podmínek a v jejich rámci nastavovat limity," poznamenal.


Deregulace nájemného by umonžila snížit státní dotace
Odborníci míní, že se zařazení výstavby většiny nových bytů a rodinných domů do snížené sazby na základě jejího převedení do sociální politiky státu v praxi projeví dalším růstem složitosti daňového systému a větším prostorem pro daňové úniky.
Analytik Patria Finance David Marek upozornil na to, že nižší sazba DPH supluje vysoké tržní nájemné, které je důsledkem nízkého regulovaného nájemného. Regulované nájemné bylo podle něj dlouho posvátnou krávou a podpora vlastnického bydlení z nouze ctnost. Při zmírnění či odstranění regulace nájemného není nutné pokračovat v tak rozsáhlé podpoře vlastnického bydlení jako nyní, včetně nízké sazby DPH na bytovou výstavbu, dodal.
Vláda by měla podle Marka spíše vytvořit ucelenou koncepci oblasti bydlení. "Podpora stavebního spoření je diskutabilní nástroj, zvláště když se míjí účinkem a především slouží jako dotace úspor. Podpora hypoték je ještě spornější případ. Půjčování peněz z privatizace skrze půjčky Státního fondu rozvoje bydlení je už jednoznačně špatně," podotkl.