České dráhy předpokládají, že z celkového počtu více než 6870 vlaků, které denně vypravují, jich stávka zpozdila méně než pět procent. Stejně tak i počet strojvedoucích, kteří dnes byli v práci a vůbec nestávkovali, byl velmi výrazný, řekl mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Předseda Federace strojvůdců Petr Čechák ale v době stávky řekl, že stávkuje asi 90 procent všech strojvůdců, kteří měli v poledne službu, a to nejen členů protestující federace strojvůdců.

Vlaky, jejichž strojvůdci stávkovali, se ve 12:30 hodin rozjely. Průměrná doba zpoždění, které vlaky v době stávky nabraly, není nijak výrazná. Pohybuje se kolem 15 minut. Takové zpoždění se podaří srovnat během velmi krátké doby, řekl Ondrůj. Nejdelší 30 - nebo 25 minutové zpoždění nabraly vlaky, které měly ze stanice pokračovat dál krátce po 12:00 hodině. Například v Praze na hlavním nádraží kvůli stávce stál 25 minut vlak do Brna, který měl odjíždět ve 12:06.

Řada vlaků ale naopak jela zcela na čas. Například z pražského hlavního nádraží odjížděly vlaky i v době stávky. Na čas podle jízdního řádu jely také všechny spoje SC Pendolino provozované mezi Prahou a Ostravou.

Odpolední provoz ČD by již měl být zcela standardní a lidé cestující během odpolední dopravní špičky by důsledky konání stávky již vůbec neměli zaznamenat, řekl mluvčí.

České dráhy během stávky cestující informovaly pomocí hlášení staničních rozhlasů a na světelných informačních tabulích. U nástupu do vlaků byli také zaměstnanci ČD, kteří informace poskytovali, řekl mluvčí.

Strojvůdci protestovali proti chystané novele zákoníku práce. Podle Čecháka stávkovali nejen členové protestující Federace strojvůdců, ale podpořili je také jejich kolegové, kteří jsou členy Odborového sdružení železničářů, nebo strojvůdci, kteří nejsou odborově organizovaní vůbec. V regionech například na jihu Čech prý zastavili vlaky všichni strojvůdci, kteří byli v poledne v práci.