Evropská komise údajně může v rámci šetření tendru na mýtné v budoucnu kdykoli zrušit smlouvu, kterou by v nejbližší době mělo ministerstvo dopravy uzavřít s vítěznou firmou Kapsch. Na tiskové konferenci to dnes řekl Michal Dlouhý, právní zástupce firmy Autostrade, kterou MD vyřadilo kvůli formálním nedostatkům.

Autostrade již podala podnět Evropské komisi kvůli podezření, že české ministerstvo dopravy poskytne vítězné firmě Kapsch nepovolenou veřejnou podporu. Nabídka firmy Kapsch totiž byla podle názoru Autostrade předražená. "Je zřejmé, že stejnou zakázku byly schopny firmy s lepšími zkušenostmi zrealizovat za výrazně nižší částku," řekl Dlouhý. V podání ke komisi Autostrade uvedla jako rozdíl v ceně 160 milionů eur (více než čtyři miliardy korun), což je podle Dlouhého i na úrovni EU podstatná suma.

EK dnes ČTK nepotvrdila, že by zmíněný podnět obdržela. Její odborný zdroj se však k argumentaci Autostrade vyjádřil pochybovačně. "Cena zdaleka není jediným hlediskem pro rozhodnutí ohledně veřejné zakázky. Pokud by výběr dražší nabídky vyvolával pokaždé podezření ze státní pomoci, byla by komise zaplavena tisícovkami stížností," podotkl. V obecné rovině uvedl, že může jít o pokus EK do případu vtáhnout poukazem na porušení pravidel hospodářské soutěže, protože po rozhodnutí ÚOHS není již mnoho možností namítat, že nebyla dodržena pravidla pro zadávání veřejných zakázek. "Zde komise v případě oprávněných pochybností zahájí řízení pro porušení práva, ve kterém se ovšem opět obrací na národní orgány s žádostí o vysvětlení a došetření. Sama však rozhoduje jen velmi výjimečně."

"MD si mohlo nechat předem nabídku prověřit ze strany EK, aby se v budoucnu vyhnulo možnosti napadení správním řízením. V něm může EK vyhlásit předběžné opatření, kterým může platnost smlouvy s Kapschem pozastavit," tvrdí Dlouhý.

Podle generálního ředitele vítězné firmy Kapsch Telecom Karla Feixe jsou možnosti odvolání ze strany vyřazených konkurentů omezené a navíc nemají vliv na uzavření smlouvy o dodání systému mezi ministerstvem dopravy a Kapschem. Podle právních expertů Kapsche je přezkum ze strany Evropské komise možný jen v dílčích aspektech. Komise by musela zahájit s Českou republikou řízení o porušení evropského práva. To je ale podle Feixe poměrně zdlouhavý proces, který trvá mnohdy až několik let. Podle názoru Kapsche k němu nedojde.

Výsledkem šetření, pokud EK dospěje k tomu, že k nepovolené veřejné podpoře skutečně došlo, pak může být podle Dlouhého zrušení smlouvy. Pro Česko by to znamenalo velké finanční škody. Systém mýtného by se navíc po dobu předběžného opatření nemohl stavět.
Předběžné opatření, které platnost smlouvy zastaví, mohou vydat také české soudy. Na ně se Autostrade hodlá také obrátit. Smlouvu může MD s Kapschem uzavřít v okamžiku, kdy bude rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu z úterního večera doručeno všem stranám. Autostrade ale například ani MD ho ale zatím nemají.

Mluvčí MD Marcela Žižková navíc upozornila, že MD musí smlouvu s Kapschem podle zákona o zadávání veřejných zakázek uzavřít bezodkladně. Nemůže tedy vyčkat na případný výsledek šetření Evropské komise. Navíc MD ani podle mluvčí nemá informace o tom, že by EK nějaké šetření ve věci mýtného připravovala. Kvůli podnětům ze strany Autostrade a dalších firem si zatím jen vyžádala informace, které jí MD poskytlo. Ministr dopravy i předseda antimonopolního úřadu již ve středu uvedli, že se neobávají, že by komise mohla dospět k tomu, že tendr neproběhl v souladu s českým a evropským právem.

Zařízení na mýtné chtěli v Česku postavit a provozovat čtyři zájemci. Sdružení Mytia, které tvoří Ascom Fela s Damovem a ABD Group, nabídlo, že systém vybuduje a bude ho deset let provozovat za 15 miliard korun. Společnost Autostrade určila cenu na 17,5 miliardy a Kapsch na 22 miliard korun. Nejvyšší cenu, 33,7 miliardy, navrhlo konsorcium A-Way a AŽD. Cena přitom měla hrát při výběru vítěze šedesátiprocentní roli. MD vyřadilo tři uchazeče a vítězem se stal Kapsch.

Autostrade kritizuje rozhodnutí ÚOHS

Rozhodnutí předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který zamítl rozklad podaný společností Autostrade proti prvostupňovému rozhodnutí jeho Úřadu ve věci tendru na elektronické mýtné je mimořádně nešťastné pro Českou republiku a její daňové poplatníky. "Domnívali jsme se, že předseda ÚOHS projeví větší míru nezávislosti a napraví diskriminační přístup Ministerstva dopravy, nic takového se ale nestalo," komentoval situaci Piero Bergamini, ředitel Autostrade Group.

"Z tiskové zprávy Úřadu je zřejmé, že jeho předseda nechce posuzovat většinu klíčových otázek, na něž Autostrade ve svých podáních upozorňovala, zejména problém poskytnutí nezákonné veřejné podpory a otázku diskriminačního jednání," stojí ve zprávě Autostrade.

Autostrade je rozhodnuta bránit se proti nezákonnému postupu českých úřadů u orgánů Evropské unie. "Není možné, aby Česká republika ignorovala Evropskou úmluvu a zákony Unie," řekl Bergamini. "Překvapuje nás, že česká vláda ignoruje hrozby miliardových škod způsobených nefér tendrem," dodal.

"Oficiální stížnost proti České republice jsme již k Evropské komisi podali. Předpokládáme, že naše podání podpoří i další společnosti, jež byly v tomto tendru diskriminovány. Nejsme sami, kdo je šokován ignorancí českých úřadů vůči diskriminaci při zadávání veřejných zakázek a nezodpovědnosti při nakládání s veřejnými prostředky. Netušili jsme, co vše je v České republice, členském státě Evropské unie, vůbec možné," dodal Bergamini.

Současně Autostrade připravuje další právní kroky. O jednotlivých krocích bude společnost informovat v nejbližších dnech.