Rakouská společnost Kapsch postaví mýtný systém v Česku do prvního ledna 2007 a poté ho bude deset let provozovat. Generální ředitel Kapsch Telecom Karel Feixi včera prohlásil, že firma termín dodrží, i kdyby se podepsání smlouvy se státem odložilo až na jaro příštího roku.
"S mýtným jsme české Ministerstvo dopravy začali seznamovat již před čtyřmi pěti lety," říká Feix.
Společnost Kapsch nyní vyhrála tendr, jehož se zúčastnila čtyři konsorcia nabízející podobnou mikrovlnnou technologii, protože jako jediná splnila všechna formální kritéria soutěže. Proto jí ministr dopravy Milan Šimonovský zakázku přidělil, přestože její nabídka 22 miliard korun byla až třetí v pořadí.
Konsorcium vedené švýcarskými společnostmi Ascom - Fela a italská firma Autostrade nabídly ceny 15 a 17 miliard korun. Jejich nabídky ale hodnotící komise vyřadila, protože v nich podle ní chyběly reference, některé certifikáty anebo jejich technická řešení měly údajně nedostatky. Neúspěšní uchazeči o české mýtné nyní proti výsledku tendru protestují u antimonopolního úřadu. Ten má na prošetření podnětů třicet dní. Nejméně o tuto dobu se posune možnost uzavření smlouvy Kapsche se státem a také začátek prací.
"Není žádný důvod k obavám. Již dnes přesně víme, kde bude jaká mýtná brána stát," uvedl včera generální ředitel SSŽ Bořivoj Kačena. SSŽ pro Kapsch vyrobí konstrukce mýtných a kontrolních bran, čtyřicet takových konstrukcí už dodala pro německé satelitní mýtné provozované společností Toll Collect. SSŽ zároveň v příštím roce provede všechny potřebné stavební práce.
Kačena ale přiznal, že Kapsch dosud nemá ani jedno stavební povolení. O ně však není možné žádat předtím, než stát s rakouskou firmou uzavře konečnou smlouvu na dodávku mýtného systému.
Zlínská firma Cross má pro české mýtné dodávat veškerá vnější elektronická zařízení. Přenos dat a jejich zpracování zajistí podnik PVT a ČSOB bude zúčtovací bankou celého mýtného systému. Zároveň bude zajišťovat distribuci potřebných palubních jednotek ve vozidlech a také poskytne firmě Kapsch peníze pro výstavbu.
Tuzemské firmy se tak budou podílet na zakázce ze 60 procent. Zbývajících 40 procent, což jsou náklady na desetiletý provoz, získá tuzemská společnost, kterou Kapsch založí.
Mýtné mají od 1. ledna 2007 v Česku platit všechna nákladní vozidla s tonáží nad 12 tun, a to na 2070 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a na vybraných úsecích silnic 1. třídy.
Cesta z Brna do Prahy a zpět přijde kamión na 1700 korun, předběžně se totiž počítá s mýtným 4,05 koruny za kilometr. Pokud by měl kamión ujet průměrně tři tisíce kilometrů měsíčně, zaplatí za rok 145 tisíc korun. Nyní platí za roční dálniční známku desetinu.

Princip činnosti kontrolní mýtné brány firmy Kapsch