V Česku sice stále stojí podobně jako jinde v Evropě zhruba za každou sedmou pojistnou událostí podvod, pojišťovnám se ale prý dařilo v roce 2005 proti této trestné činnosti bojovat účinněji než v předchozích letech. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími tuzemskými pojišťovnami. Nejvíce podvodů podle nich vzniká při fingování škod v pojištění motorových vozidel.


Počty pojistných událostí, které se vůbec nestaly nebo se odehrály jinak, než jejich účastníci vylíčili, obecně stále stoupají, řekl ČTK mluvčí České pojišťovny Václav Bálek. Podle světových statistik do kategorie pojistných podvodů patří asi 14 procent všech případů, které klienti hlásí pojišťovnám, dodal.


Objem neoprávněně vymáhaného se stále odhaduje na deset až 15 procent veškerých škod, souhlasil mluvčí Kooperativy Marek Vích. "Počet podvodů, na které přijdeme, byl loni shodný s předminulým rokem," doplnila mluvčí ČSOB Pojišťovny Kateřina Hamerská. Z vytipovaných podezřelých událostí se jich podle ní přibližně 80 procent ukázalo jako podvodných.


Počet pokusů o pojistné podvody stále stoupá jak z hlediska četnosti, tak i výše škody, míní mluvčí Allianz Milan Káňa. Za uplynulý rok pojišťovna prověřovala 570 podezřelých škodních událostí, což bylo meziročně o 21 procent více. Podvodné jednání se prokázalo ve 100 případech a uchráněná hodnota dosáhla 40 milionů Kč. V Kooperativě uchráněná hodnota činila 141 milionů Kč, což bylo téměř třikrát více než v roce 2004.


Specialisté ČP loni prošetřovali 921 podezřelých pojistných událostí a 603 z nich nakonec uzavřeli jako pojistný podvod. Celkově šlo o podvody za téměř 224 milionů korun, tedy o 26 milionů méně než v roce 2004. V pojišťovně klesl počet podvodů na sedm procent po zavedení nového systému správy a likvidace pojistných událostí, upozornil Bálek. Klienti s ČP komunikují pouze po telefonu, likvidace probíhá centrálně za pomoci systémů informačních technologií.


ČSOB Pojišťovna zase zprovoznila od listopadu nový systém pro detekci pojistných podvodů. Jeho princip spočívá v tom, že tento systém sám vyhledává podezřelé pojistné události podle určitých parametrů, jako je třeba věk řidiče či typ auta.


Hlavní těžiště pojistných podvodů leží podle Vícha nadále v pojištění motorových vozidel. Allianz loni nejčastěji prověřovala podezření, že došlo k nahlášení fingované dopravní nehody nebo škody na majetku (40 procent případů). Asi čtvrtinu řešených událostí představovalo falešné odcizení vozidla. Desetinu případů pojišťovna prověřovala kvůli tomu, že klient zamlčel nebo zfalšoval některé údaje při uzavírání pojistné smlouvy.


Ne všechny případy jsou tak kuriózní, jako v případě klienta, kterému ČP odmítla vyplatit pojistné kvůli alkoholu. Ten proto zaslal do pojišťovny žádost o přezkoumání stanoviska, ve kterém uvedl, že na zadním sedadle škodovky převážel 20 lahví bílého vína a láhev minerálky. Poté, co nezvládl řízení a vletěl do příkopu, potřeboval si prý kvůli zranění vypláchnout ústní dutinu, k čemuž využil první láhev, kterou v šoku nahmatal. A jelikož si ji vypláchl celým obsahem láhve, je jasné, že po příjezdu policie byla jeho dechová zkouška pozitivní. Svůj omyl si prý řidič uvědomil až později. Při šetření případu se zjistilo, že klient nevlastní řidičský průkaz. Před časem mu byl totiž zabaven kvůli alkoholu.