Obvodní soud pro Prahu 1 podle mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivany Pickové dal nespokojenému klientovi za pravdu a ve středu nařídil ČSOB zaplatit žalovanou částku. Podle banky však je vydání platebního rozkazu jen standardním postupem soudu a nesvědčí o možném provinění ústavu. ČSOB prý proti rozhodnutí soudu podá odpor a spor bude pokračovat. Banka již dříve uvedla, že účtované poplatky jsou v pořádku.

"Přestože se dosud nejedná o pravomocné rozhodnutí a dá se předpokládat, že proti němu banka podá takzvaný odpor, je pro žalobce, SOS i ostatní zájemce o vrácení neoprávněně účtovaných poplatků rychlý postup soudu dobrou zprávou," řekla Picková.

Podle ČSOB je však platební rozkaz zcela standardním postupem soudu, který je volen v případě, že je žalována peněžitá částka. "Samotné vydání platebního rozkazu v žádném případě není potvrzením oprávněnosti nároku, pouze soudy běžně používaným nástrojem, který urychluje řízení v případech, kdy žalovaná strana nemá k nároku výhrady," uvedl mluvčí banky Pavel Hejzlar. Po podání odporu se prý platební rozkaz automaticky v plném rozsahu zruší a soud zahájí standardní projednávání sporu.

Dva klienti ve spolupráci s SOS podali na ČSOB žalobu na konci ledna. Prvním je člověk, který nárokuje 2345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení a zrušení účtu. Druhá žaloba se týká podnikatele, který chce bez úroků 4168 Kč za poplatek za vedení účtu.

SOS se nelíbí, že ČSOB chce po lidech poplatky za vedení a zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou a takzvaný neadresný poplatek. S bankou se prý chtělo na změně dohodnout mimosoudně. To se však nepovedlo, a na počátku listopadu se proto SOS obrátilo na klienty ČSOB, aby se připojili k plánovanému podání žaloby.

Zástupci spotřebitelů neuvedli, kolik lidí bylo ochotno banku žalovat. Ze zájemců prý spolu s advokátní kanceláří Holec, Zuska & partneři vybrali tyto dva vzorové případy. Podle právníka Petra Holce se ČSOB pokusila zabránit žalobám odstrašující kampaní.

ČSOB tvrdí, že všechny účtované poplatky jsou v pořádku a připomíná, že SOS nesplnilo původní plán hromadné žaloby. "Nikoli mnoho set avizovaných nespokojených klientů, ale dva. Nikoli bezpočet údajně neoprávněných položek, ale najednou jen dvě takové, které jsou či byly účtovány všemi bankami," uvedl v lednu mluvčí banky Milan Tománek.