České dráhy se brání konkurenci


České dráhy nechtějí za žádnou cenu pustit na železnici soukromou konkurenci. A Ministerstvo dopravy jim v tom vydatně pomáhá.
Do výběrových řízení na provozování rychlíkových tratí přišly dráhy s dumpingovými cenami, kterým soukromí dopravci nemohli konkurovat. Ministerstvo si toho "nevšimlo" a ČD v tendrech vyhrály. Z toho, že šlo o dumping, se přitom České dráhy samy usvědčují aktuálními údaji v roční závěrce.
Za rok 2005 požadují dotace na jeden kilometr ve výši zhruba 100 korun. Do tendru na trať Plzeň - Most však šly České dráhy s požadavkem 16,70 korun na kilometr, na trať Pardubice - Liberec pak s částkou 41 korun na kilometr. Obě výběrová řízení dráhy především díky této nízké ceně vyhrály.

Z kapsy do kapsy

"České dráhy si takovouto nabídku mohou dovolit. Stát jim peníze dá nakonec jiným způsobem," upozorňuje Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností. Příkladem je letošní květen, kdy ČD dostaly k již uhrazeným dotacím za 2,1 miliardy korun dalších 300 miliónů. A to i přesto, že Ministerstvo dopravy původně částku odmítalo zvýšit. ČD přitom požadují celkem 3 miliardy korun.
Pokud by České dráhy vycházely v soutěži na trať mezi Libercem a Pardubicemi ze svých průměrných nákladů, v tendru měly nabídnout provozování trati za 100 miliónů korun. Podobné nabídky přitom podali i dva soutěžící "soukromníci" - Viamont 97,7 miliónu a Connex - Veolia transport 99 miliónů korun. České dráhy však nabídly 46 miliónů korun a vyhrály.
Dráhy se obvinění z dumpingu přesto brání. "Takto se náklady nedávají srovnávat. To, co je v ročence, obsahuje kalkulaci veškerých nákladů na fungování dálkové dopravy v rámci ČD jako společnosti, tedy i neprovozní náklady," argumentuje mluvčí drah Aleš Ondrůj. ČD podle něj využily výhod ze síťového provozu.

Ministerstvo je v klidu

Podle Jiřího Mužíka ze Sdružení železničních společností je ale i tak nabídka drah dumpingová. "Výkyvy v nákladech od průměru mohou dosáhnout na některých tratích deseti procent, padesát procent je nesmysl," říká Mužík.
Ministerstvo dopravy si však podle mluvčí Marcely Žižkové myslí, že při vyhodnocování nabídek v tendrech na provozování rychlíkových tratí bylo všechno v pořádku.
"Z našeho pohledu nabídka Českých drah nevěrohodná není," říká mluvčí.
Problém je ale v tom, že tvrzení ČD o skutečných nákladech na jednotlivých tratí se prakticky nedají ověřit. "Ten systém je naprosto neprůhledný," říká železniční odborník Petr Kadeřábek. Změnu systému připravuje i možný nový ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS).
"Pokud to půjde, ten systém zrušíme a nahradíme ho vzorcem, který se bude vztahovat k reálné tržbě," slibuje Řebíček, který dříve působil ve společnosti Viamont.