Pojízdným pumpám hrozí krach

Desítkám mobilních čerpacích stanic, které často nabízející benzín a naftu za nejnižší ceny, hrozí zánik. Ministerstvo průmyslu dokončilo návrh zákona o pohonných hmotách, který provoz mobilních pump prakticky vylučuje. Vláda o zákoně rozhodne ve středu.
Mobilní stanice, leckdy jen cisterny na valníku, umístěné bez stavebního řízení, jsou totiž podle ministerských úředníků živnou půdou pro šedou ekonomiku, jsou nebezpečné, často mění majitele i místo, lze je stěží kontrolovat.
Provozovatelé a výrobci mobilních pump ale protestují: jde jen o likvidaci drobného podnikání, autoři zákona nahrávají velkým firmám s "normálními" stanicemi.

Zákon dává podmínky

Ředitel odboru kapalných a plynných paliv na ministerstvu průmyslu Jan Zaplatílek, který zákon připravoval, o něm odmítl hovořit.
"Návrh prošel jednáním Legislativní rady vlády, která jej navrhla upravit tak, aby byl možný prodej pohonných hmot i z nestacionárních čerpacích stanic, které ale musí splňovat řadu definovaných podmínek," vzkázal po mluvčí Kateřině Koubové. Podle návrhu, který mají HN k dispozici, by nesměla u pumpy chybět obsluha, stanice by musela být napojena na pitnou i teplou vodu. Navíc by majitelé pod nimi museli vybudovat nepropustnou plochu s jímkou.
"Mobilní pumpy splňují dnes platné normy, ale tohle je už jasně diskriminační, likvidační a politicky motivované opatření, které dokáže splnit málokdo," reagoval Petr Kopřiva, někdejší provozovatel jedné z mobilních stanic a nynější místopředseda účelově vytvořeného Svazu na ochranu práv spotřebitelů a rozvoje podnikání.
Jako existenční hrozbu vnímá navrženou verzi zákona i ostravský podnikatel a spoluvlastník patentových práv Miroslav Žerdík, jehož přemístitelná čerpací stanice, fungující bez obsluhy, byla certifikována Fyzikálně technickým zkušebním ústavem v Ostravě-Radvanicích.
"Proti samotnému zákonu nemám nic. Ať omezuje ty kolečkáře, kteří ohrožují bezpečnost a nesplňují normy a zákony. Ale naše zařízení je patentováno pro celý svět a splňuje všechna nejpřísnější kritéria," tvrdí Žerdík.

Pumpa jako zástěrka?

Podle tajemníka České asociace LPG Alexandra Svobody však slouží pojízdné čerpací stanice jen jako zástěrka, jak se vyhnout řádnému a průhlednému stavebnímu řízení. Při něm musí být totiž splněny přísné hygienické, bezpečnostní i požární normy.
Jakékoliv nové podmínky, umožňující provoz benzínových pump bez stavebního řízení, nemají podle Svobody v zákoně o pohonných hmotách co dělat: "Původní návrh odpovídal skutečným potřebám a vzešel z nepolitické diskuse. Zavádět nějaké nové podmínky pro "mobilky" je absurdní."
Zástupci svazů, sdružujících velké tuzemské i zahraniční distributory i menší provozovatele klasických čerpacích stanic, zákon jednoznačně podporují.
"Snažíme se stanovit jednotné podmínky pro všechny subjekty na trhu. Ať platí pravidla, která musí splnit každý. A ten, kdo je nesplní, ať je z trhu odstraněn a platí pokuty," shoduje se Ivan Indráček za Společenství čerpacích stanic i Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu.