Brusel se ptá, proč Praha nechce satelity


Probíhající tendr na dodavatele mýtného systému pro Česko, což je zakázka za 15 až 33 miliard korun, může předčasně skončit.
Evropský komisař pro energetiku a dopravu Francois Lamoureux totiž zaslal začátkem září českému Ministerstvu dopravy dopis, v němž žádá vyjasnění podmínek tendru. Ty jsou podle něj a některých firem diskriminační, protože vylučují dodavatele satelitních technologií.
Brusel dosud české vysvětlení nedostal. Pokud by zjistil, že podmínky tendru skutečně některé uchazeče diskriminují, může požádat český antimonopolní úřad o zahájení správního řízení. Ten by současný tendr zrušil a stát by musel vypsat novou veřejnou soutěž s novými podmínkami.
"Dopis Evropské komise, na který jsem již odpověděl, požadoval upřesnění některých bodů. Nebylo to nic mimořádného," řekl HN ředitel odboru Ministerstva dopravy Jiří Nouza.
"Zatím jsme požádali o objasnění. Komise přijme rozhodnutí až na základě odpovědi českých úřadů. Tu jsme dosud nedostali," uvedla mluvčí Evropské unie v Česku Catherine Sustek.
Zrušení současného tendru a vypsání nové veřejné soutěže by znamenalo, že se spuštění mýtného plánované na začátek roku 2007 o několik měsíců oddálí. Každý měsíc přitom stát přijde o 600 miliónů až miliardu korun, které by měly kamióny na mýtném platit.
"Ztráty jsou relativní, peníze by stejně šly na konto dodavatele neefektivního systému. Vypsáním nového výběrového řízení, jehož podmínky by předem nevyloučily satelitní systémy, by se ušetřily miliardy korun," domnívá se poslanec Jaromír Schling ze sněmovního podvýboru pro dopravu.
Do veřejné soutěže se přihlásila čtyři konsorcia s nabídkou mikrovlnného mýtného, podobného tomu, jaké funguje v Rakousku. Tendr zcela ignorovaly firmy nabízející satelitní systém. Ten přitom Evropská unie považuje za perspektivní, protože po roce 2008 by měl být jedním z hlavních způsobů využití evropských družic systému Galileo.
"Podmínky tendru jsou nevyvážené a preferují mikrovlnnou technologii. Systém, který nyní poptává Česko, nebude schopen zajistit vzájemnou slučitelnost systémů, jak to Evropská unie požaduje od roku 2010," uvedl Lothar Krank z Toll Sat, což je sdružení firem vyvíjejících satelitní technologii pro elektronické mýtné systémy.
"Vhodné řešení? Pouze, když se toto výběrové řízení zruší a vypíše nové, jehož podmínky umožní podat nabídky také poskytovatelům satelitní technologie. To současný tendr neumožňuje," uvedl Bruno Corthier z francouzské společnosti Sanef, která soutěž odmítla.
Poradcem vlády pro zavedení mýtného je sdružení firem Deloitte Czech Republic a Bovis Lend Lease. Od května inkasuje za své služby měsíčně 3,7 miliónu korun. Jaké rady firmy za tyto peníze státu poskytují, když tendr není ani Bruselu jasný, o tom mlčí.
"Informace týkající se mýta jsou embargované," sdělila anonymně úřednice z Deloitte.