Penta může zdržet stavbu dráhy v Ruzyni

Vedení společnosti Letiště Praha včera zveřejnilo, že jeho prioritou je vykoupení pozemků od všech majitelů, kteří je vlastní na místě plánované výstavby nové paralelní dráhy. Letiště chce od majitelů koupit pozemky za cenu obvyklou. Firma tak reagovala na dopis, který její generální ředitelce Haně Černochové zaslala investiční skupina Penta.
V dopise se mimo jiné uvádí, že Penta je nyní asi čtvrtinovým vlastníkem pozemků, na kterých se má dráha stavět. Z tohoto důvodu Penta nabízí spolupráci na její výstavbě formou PPP projektu.
"Nadále trvá náš zájem odkoupit pozemky na výstavbu paralelní dráhy. Chceme, aby žádní majitelé neměli v těchto pozemcích dlouhodobě vázané finanční prostředky," uvádí Černochová. Jakým způsobem však chce letiště pozemky získat od Penty, ředitelka nesdělila.
Podle Černochové navíc nemůže státní podnik Letiště Praha samostatně rozhodovat o tom, zda bude s Penta Investments spolupracovat. To je podle ní i věcí Ministerstva dopravy.
Jeho šéf Milan Šimonovský však v pondělí uvedl, že případné spojení Letiště Praha a Penta Investments podporovat nebude.
Vyjádření premiéra Paroubka, kterému Penta Investments také dopis zaslala, se Hospodářským novinám nepodařilo získat.
Pokud by se letiště s vedením Penta Investment na prodeji nedohodlo, může Letiště Praha použít nový zákon o vyvlastnění pozemků, který již prošel prvním čtením v parlamentu. Vedení Penty sice v pondělí upozornilo, že návrh zákona je protiústavní, ale poslanec Jaromír Schling (ČSSD), který je jedním z předkladatelů, tvrdí, že se návrh upraví tak, aby nebyl v rozporu s nedávným rozhodnutím Ústavního soudu.
Ten totiž v létě letošního roku zrušil obdobný zákon, který se však týkal modernizace vodní cesty na Labi a Vltavě. Tím však Schling zároveň přiznává, že v prvním čtení poslanci schválili zákon, který má protiústavní principy.

Dráhu nelze postavit jinde

Nová paralelní dráha je pro rozvoj letiště podle vedení společnosti klíčová. Jen díky ní totiž může Praha konkurovat například Mnichovu nebo Vídni.
Nová paralelní dráha však nemůže být postavena na jiném místě, než kde je nyní naplánována a kde zároveň Penta vlastní pozemky. Každá jiná varianta umístění nové dráhy by totiž neumožnila přílet a odlet stejného množství letadel. Plánovaná nová paralelní dráha je totiž o více než jeden kilometr vzdálená od stávající, a tedy by umožnila přílet dvou letadel současně. Žádné jiné umístění by takovou souhru neumožnilo.

Bude zdržení stavby?

Nová dráha by měla být hotova v roce 2010. Odborníci na letectví však upozorňují, že Penta může díky svému vlastnictví a neochotě pozemky prodat zahájení stavby zbrzdit, a tím zpomalit i rozvoj letiště. To ale odmítá Zdeněk Kubát, investiční ředitel Penty: "I v našem zájmu je, aby se letiště rozvíjelo. Veřejný zájem brzdit nechceme."
Když Penta koupí všechny potřebné pozemky, chce financovat výstavbu dráhy za pět až sedm miliard korun sama. Druhou možností je založit společný podnik.

Aktivita před privatizací

Analytici upozorňují, že před plánovanou privatizací letiště by případný spor mohl snížit hodnotu státního podniku. Podle některých to dokonce může být přípravný krok k tomu, aby v privatizaci uspěla Penta.
"Máme zájem o privatizaci letiště Ruzyně. Nechceme ale čekat, až stát vypíše privatizační tendr. Chceme pro náš úspěch udělat něco již teď," řekl v pondělí Kubát.