Rychlíky Českých drah čeká dravá konkurence

Úspěšný autobusový dopravce Student Agency se chystá vstoupit na železnici. Ve vagónech "firemní" žluté barvy chce vozit cestující za dva až tři roky. Pro České dráhy by to asi byla zatím nejvážnější konkurence v osobní dopravě.
Brněnská firma loni během několika týdnů zcela ovládla nejlukrativnější autobusovou trasu Brno - Praha a vytlačila z trhu Čebus či Český národní expres. Žluté autobusy získaly převahu i na trasách z Prahy do Plzně a Liberce.
České dráhy záměr Student Agency berou vážně. Ředitel ČD Josef Bazala předpokládá, že se soupeř zaměří na "rozinky", tedy rychlíkové tratě, které jsou ziskové.
"Stejně jako v autobusové dopravě mohou ovládnout i nejzajímavější trati," míní ředitel Svazu dopravy Petr Kašík.
Student Agency už si vybírá vlaky u největších světových výrobců, jako jsou Bombardier, Siemens, Stadler a Alstom. "O jejich pronájmu jednáme s leasingovými společnostmi," řekl ředitel Student Agency Radim Jančura. Slibuje větší komfort - sympatické stevardky místo průvodčích, zdarma noviny i třeba čaj. Za ceny ne vyšší než u Českých drah.
Firma odmítá hovořit o konkrétních trasách, ale předpokládá, že začne jezdit expresní spoje. Absolutně nejvytíženější je v Česku trať Kolín - Praha.
Cestující loni utratili za jízdenky 5,4 miliardy korun, stát drahám na dotacích dal 4,7 miliardy. Student Agency měla loni celkové tržby 1,4 miliar-dy.