Tuzemské banky i jejich klienti mají od nynějška k dispozici kodex, kterým se má řídit jejich vzájemné chování. Na dnešním zasedání ho schválila Česká bankovní asociace (ČBA). Kodex má charakter standardu, a banky k němu tedy budou přistupovat dobrovolně, uvedla v tiskové zprávě ČBA. Kodex již schválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s tím, že dokument není v rozporu s antimonopolním právem.


"Pokud banka ke standardu přistoupí, musí jeho znění zpřístupnit svým klientům," uvedl člen prezidia asociace Jiří Kunert.
Kodex například zavádí pravidlo, podle něhož musí banka oznámit změny v ceníku 30 dní před jejich platností. Zákazník bude mít právo seznámit se i s historickými ceníky.
Banky nebudou bez souhlasu klienta poskytovat jeho data jiným firmám, a to ani v rámci jedné finanční skupiny. Výjimkou jsou zákonem či jinak definované organizace, jako je úvěrový registr. "Očekáváme, že v kontrole dodržování kodexu sehrají aktivní roli spotřebitelské organizace, média, regulatorní instituce a v budoucnosti i finanční ombudsman," dodal Kunert.


Banka musí například informovat klienta ještě před uzavřením smlouvy o tom, že může odmítnout zasílání reklamy. Odmítnout může při podpisu smlouvy nebo kdykoli poté. Když se klient rozhodne zrušit účet a zřídit si nový v jiné bance, má podle kodexu právo na "přiměřené informace a rady", které mu tento postup usnadní.


Banky si na druhé straně vyhrazují například právo požadovat informace a doklady, aby mohly posoudit spolehlivost a důvěryhodnost klienta, a to včetně informací z úvěrových registrů. Banka má také právo zaznamenávat po předchozím upozornění komunikaci s klientem a tyto záznamy uchovávat v souladu s platnými právními předpisy, stojí v kodexu.