Octavie dovedly Škodu Auto k šestimiliardovému zisku


Zájem o dražší vozy roste, firma poprvé prodala skoro stejně fabií i octavií
Tržby stouply o pětinu
Petr Šimůnek, Vladimír Kaláb
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto, firma, která se svými dodavateli obstará víc než pětinu celého českého exportu, ohlásí brzy rekordní výsledky.
"Loni jsme prodali 492 tisíc automobilů a tržby zvýšili o pětinu na 188 miliard korun. A ještě více rostl náš zisk," uvedl v rozhovoru pro HN předseda představenstva Škody Auto Detlef Wittig. Přesnou výši neuvedl, ale podle informací HN se Škoda Auto na výroční konferenci koncem února pochlubí ziskem převyšujícím šest miliard korun.
Na rekordní rok ukazovaly už pololetní výsledky. Tehdejší čistý zisk automobilky čtyři miliardy korun byl o půl miliardy vyšší než za celý předchozí rok.
Hlavní příčina růstu má podle Wittiga jméno Škoda Octavia.
"Octavia druhé generace je modernější, má lepší design, a nevěděli jsme, zda zákazníci za ni budou ochotni zaplatit víc. Byli. A současně bylo dobrým rozhodnutím nabídnout Octavii Tour, tedy původní model. I její prodej překonal naše očekávání. To byly ty dva hlavní faktory, které nás příjemně překvapily," řekl šéf Škody Auto.
Zatímco do loňska byla nejprodávanější škodovkou s výrazným náskokem malá fabia, loni ji octavia dohnala. Prodalo se celkem 233 tisíc octavií a jen o dva tisíce více fabií. Předloni byl rozdíl téměř sedmdesát tisíc.
Letos hodlá automobilka vyrobit více než půl miliónu aut, z toho třicet tisíc ve svých závodech v Indii, Bosně, Kazachstánu a na Ukrajině.
Tři dosavadní modely, tedy Fabia, Octavia a Superb, od března rozšíří nový vůz Roomster. Ve světové premiéře se představí na ženevském autosalónu začátkem března. Letos chce Škoda Auto v závodě Kvasiny vyrobit patnáct tisíc vozů Roomster. Jejich ceny mají začínat na 350 tisících korun a do prodeje se dostanou v červnu, a to nejprve v Česku.
Během letoška bude Škoda spolu s mateřským Volkswagenem pokračovat v přípravě hromadné výroby octavií v Číně a v Rusku.
V roce 2007 by ze všech továren Škody mělo vyjet více než 600 tisíc aut. O rok později více než sedm set tisíc.
Česko je tak na cestě mezi automobilové velmoci. Pokud jihokorejský Hyundai postaví závod na Moravě, bude se tu v roce 2010 vyrábět 1,2 miliónu osobních aut ročně: Škoda Auto nejméně 600 tisíc, TPCA 300 tisíc a Hyundai 300 tisíc.
Investice Hyundai je však podle Detlefa Wittiga rizikem.
"Automobilová výroba je cyklická. Osm deset let klesá, pak tři až pět let stoupá. Pokud má autoprůmysl v zemi vyšší podíl, pak jeho útlumy mohou výrazně brzdit celou ekonomiku," varuje Wittig.
Škoda Auto, TPCA a jejich dodavatelé dnes představují dvacet procent veškerého tuzemského průmyslu a už to je podle Wittiga víc než v jiných evropských státech.
Hyundai ale může způsobit problémy i Škodovce a TPCA.
"Česko má limitované zdroje pracovníků i dodavatelů autodílů. Pokud přijde další automobilka, požadující díly na tři sta tisíc vozů ročně, budou dodavatelé potřebovat další lidi, a ti nejsou. Navíc mohou snížit kvalitu, protože budou nuceni vyrábět rychleji, aby vyhověli všem. A mohou tlačit na růst mezd," dodal Wittig.