Češi našli oblibu v levných aeroliniích


Prodány desítky tisíc letenek
O laciné spoje mají zájem i byznysmeni
Letošní jaro odletí s nízkonákladovými dopravci do zahraničí asi o pětinu Čechů více než loni. Shodují se na tom zástupci "levných" leteckých společností, které startují z Prahy. Důvodem jsou především stále klesající ceny letenek.
"Odhadujeme, že se počet pasažérů zvýší meziročně asi o dvacet procent," říká například Vlaďka Dufková, mluvčí charterové letecké společnosti Travel Service, která provozuje nízkonákladové lety Smart Wings. Obdobný růst očekávají i zástupci britského dopravce easyJet a německého German Wings.
Růst poptávky po levných letenkách by tak měl být v Česku vyšší, než jaký se očekává ve starých zemích unie. Tam by měl letos v průměru dosáhnout asi patnácti procent.
Největší zájem je mezi Čechy o cesty do Středomoří, Londýna a Paříže. Některé květnové lety do Říma, Benátek, Barcelony a Paříže jsou již zcela vyprodány. V létě budou nejvíce vytížené linky na Krétu, Mallorku, do Nice, Barcelony a do Neapole - tedy do města, ze kterého jsou přímá spojení na italské ostrovy Ischia a Capri.
"Letadla, která míří do řeckého Heraklionu, jsou již nyní z osmdesáti procent vyprodány," uvádí Dufková.
Množství dosud prodaných levných letenek na jaro a léto se již nyní počítá v desítkách tisíc. Například slovenská společnost SkyEurope, která začne létat z Prahy od dubna, již prodala na jaro a léto téměř dvacet tisíc letenek. Se Smart Wings si koupilo letenku přibližně 24 tisíc cestujících a u easyJet to je jen pro období od března do června kolem 120 tisíc.

Levně za byznysem

Zatímco české Smart Wings a slovenské SkyEurope budou vozit cestující hlavně do Středomoří, s easyJet a Raynair Češi létají především do Londýna a s German Wings do Stuttgartu nebo Bonnu. Zástupci EasyJet navíc tvrdí, že budou velmi úspěšné i přímé lety do Basileje. Ty aerolinie začínají z Prahy provozovat právě dnes.
Odborníci na letectví očekávání easyJet podporují. V posledních třech letech se totiž radikálně mění skladba "nízkonákladových" cestujících. Zatímco ještě před několika lety cestovali s "low cost" dopravci po Evropě především turisté a studenti, nyní se na jejich palubách objevuje stále více lidí v oblecích. "Lidí, kteří cestují za obchodem, je stále více," říká Dufková. "V letadlech easyJet to je nyní šedesát na čtyřicet ve prospěch byznysmenů," upřesňuje Tomáš Fiala, který britskou firmu v česku mediálně zastupuje.
I když počet lidí, kteří létají do zahraničí, stále roste, autobusové firmy, které jezdí na dálkových spojích, se konkurence levných společností neobávají.
"Nízkonákladové aerolinie nám naše klienty neberou. Například do britské metropole jezdíme každý den a autobusy jsou plné," říká Radim Jančura, majitel Student Agency. Důvodem je podle něj stále ještě strach Čechů koupit si letenku na internetu, což je u levných dopravců často nezbytné. "Řada lidí, a to především z menších měst, radši přijde do kamenného obchodu, kde si koupí jízdenku na autobus," uvádí Jančura. Obdobně reagují i zástupci jiných dálkových autobusových linek.

Zájem roste všude ve světě

Poptávka po letenkách roste nejen u nízkonákladových dopravců, ale i u klasických aerolinií, a to nejen v Evropě, ale i ve Spojených státech, kde se po teroristických útocích na New York nejvíce projevil propad zájmu o létání. "Poprvé za několik let již nemluvíme o uzdravování," citovala agentura ČTK amerického ministra dopravy Norman Mineta. "Na konci roku 2005 počet přepravených cestujících v USA stoupl ve srovnání s dobou před teroristickými útoky o 5,9 procenta," dodal.