Vysoké platy pilotů srážejí ČSA

Nové vedení Českých aerolinií se bude muset vyrovnat s větším meziročním růstem mzdových nákladů, než se doposud veřejně předpokládalo. Předchozí management ČSA pod vedením prezidenta Jaroslava Tvrdíka totiž uzavřel se svými zaměstnanci kolektivní smlouvy, v nichž se zavázalo k růstu mezd, a to v některých případech o více než deset procent. A to po dobu tří let.
"Kolektivní smlouvy jsou velmi tvrdé. Jejich platnost vyprší na konci roku 2007. V nich je pevně zakotveno zvyšování personálních nákladů každý rok. Když to mám vyjádřit v konkrétním čísle, pak jde o 550 miliónů korun ročně," řekl včera na setkání s novináři Radomír Lašák, nynější prezident společnosti.
Více než půlmiliardové náklady na růst mezd jsou přitom srovnatelné s hospodářskou ztrátou, kterou nynější management očekává. Největší nárůst mezd přitom získali od svého zaměstnavatele piloti. Těm se ročně zvednou platy asi o čtrnáct procent.
V současné době pracuje u ČSA 540 pilotů a jejich plat často přesahuje sto tisíc korun.
Průměrný růst mezd za uplynulý rok přitom v Česku dosáhl 5,5 procenta a průměrná mzda byla 19 030 korun.
Ačkoli je Lašák omezen již podepsanou kolektivní smlouvou, připravuje v podniku i personální změny. "Neříkám, že budeme ve velkém propouštět, ale k nějaké redukci může dojít," uvádí. Podle něj je nutné přesunout některé lidi z administrativy do prodeje. "Firma musí především prodávat letenky za odpovídající ceny," říká Lašák.
Během dalších měsíců chce prezident, který šéfuje aeroliniím od poloviny dubna, stlačit náklady na minimum. Chce tak pokračovat v politice, kterou v uplynulých měsících začal již Tvrdík. "Za předchozího vedení firma zahájila řadu úsporných projektů včetně centralizace nákupu. To ušetřilo za několik měsíců uplynulého roku asi 700 miliónů korun," říká Lašák. Naopak by se podle něj neměly výrazně krátit investice směřující například do opravárenského centra. "Máme zájem o to, aby se letadla v Praze opravovala. Modernizace centra by stála osm set padesát miliónů korun a vrátila by se za šest až osm let," říká Lašák.
Nový prezident plánuje i změny ve vedení podniku. Pro agenturu ČTK zdůraznil, že nemá zájem o manažery, kteří jsou takzvaně volní na trhu práce, ale o špičkové lidi, kteří v současnosti mají práci v úspěšných firmách. Konkrétní personální změny ve vedení nechtěl zveřejnit.
Budoucí management má pak za úkol připravit firmu k privatizaci. "Nechci, aby privatizace byla řešením z nouze," poznamenává Lašák. ČSA by podle původních plánů měly být připraveny k privatizaci v roce 2007. Dosud není jasné, zda bude firma prodána na burze či přímo. V úvahu připadá i vstup silného strategického partnera. Není ale vyloučen ani prodej jiným aeroliniím.
Za loňský rok ČSA vykážou podle českých účetních standardů ztrátu ve výši kolem půl miliardy korun. Podle mezinárodních standardů budou ČSA v zisku 70 miliónů korun.