V zavedení biopaliv stále panuje chaos


Setuza už na plány vlády rezignuje
Brusel bude požadovat vysvětlení
Už nejméně dva roky měli čeští řidiči jezdit jen na benzín a naftu s příměsí biopaliv. Jenže vláda není schopna tento systém zavést. A teď se její plány hroutí natolik, že biopaliva zřejmě nebudou u pump k mání ani příští rok.
Jediným výsledkem dosavadní "snahy" kabinetu jsou tak korupční aféry a zatýkání podnikatelů, kteří se do ještě vůbec neexistujícího systému chtěli zapojit. Hrozí navíc pokuta od Evropské unie.

Priorita jenom na papíře

Plošné zavedení biopaliv - přidávání až pěti procent biolihu z obilí do veškerého benzínu, a rostlinných metylesterů do nafty - bylo a je prioritou hlavně zemědělských ministrů. Rolníci mají problém s nadprodukcí potravin a využití obilí, cukrovky nebo řepky na biopaliva je pro ně záchranou.
Jenže výroba biopaliv je o něco dražší než paliv klasických. Musí se proto buď nějak dotovat, nebo nařídit jejich používání zákonem. Dotace, například formou vratky spotřební daně, by přišla stát na necelých pět miliard korun ročně. Pokud biopaliva zaplatí daňoví poplatníci rovnou u pump, pak litr benzínu zdraží až o šedesát haléřů.
Kabinet se neumí rozhodnout. Svědčí o tom i poslední týdny:
V únoru vláda schválila dotování biopaliv vratkou spotřební daně. O schválení záměru požádala Brusel. Po čtrnácti dnech však ministr zemědělství Jan Mládek oznamuje: "S vratkou daně nepočítáme, za biopaliva připlatí řidiči u pump. Podporu ale dostanou rolníci, kteří budou pěstovat řepku nebo obilí pro energetické účely."
Ani na tomto záměru se však zatím vláda neshodla. Ministři navíc zřejmě nevědí, kdo z nich za věc odpovídá. "Biopaliva podporujeme, za zpoždění nemůžeme, je to věc Ministerstva zemědělství," prohlašuje například ministr průmyslu a obchodu Milan Urban. Už loni však kabinet pověřil právě jeho úřad, aby program podpory biopaliv zaštiťoval.

Rafinérky versus Čepro

I kdyby se ale vláda ještě před volbami shodla na způsobu, jak biopaliva podporovat, narazí na tvrdý odpor vlivných podnikatelských lobby. Ty mohou vše zablokovat. Minulý týden se mezi sebou střetli zástupci rafinerií s Čeprem.
"Bez vratky je to pro nás tragédie. Rafinérie v zahraničí vratku daně na biopaliva uplatňují, a tak by nám mohli konkurovat dovozem," tvrdí Ivan Ottis, předseda České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, a také šéf firmy Paramo ze skupiny Unipetrol.
Naprostý opak prosazuje Pavel Švarc, šéf Čepra. Tato státem ovládaná firma má velké sklady paliv a jako velkodistributor má mít biopaliva na starost. "Pokud by ale rafinérie využívaly vratku daně, pak kvůli zisku z ní omezí dodávky normálních paliv naší firmě. Nejspravedlivější je biopaliva nedotovat," říká.
Patovou situací se už nechce zabývat nejdůležitější výrobce metylesteru pro bionaftu, firma Setuza. "Už jsem na vládní hrátky rezignoval, nesleduji to. Vyvážíme metylester bez dotace do Německa a chystáme se i do Polska," říká šéf Setuzy František Janů.

Až se zeptá Brusel

"Předpokládám, že nebude důvod, proč by v Česku biopaliva od 1. ledna 2007 nebyla zavedena," říká přesto tváří v tvář skutečnosti ministr Mládek.
Česko si ovšem už na letošek stanovilo závazný plán pro Evropskou unii, že dosáhne podílu biopaliv na veškerých palivech 3,75 procenta. To nesplní, a bude to muset vysvětlit Evropské komisi. "Když směrnici o biopalivech země poruší, zavedeme standardní proces, jenž může skončit peněžitými tresty," potvrzuje Catherine Sustek z českého zastoupení komise.