I když jsou místní rybáři a ekologové proti, mezi Indií a Srí Lankou vznikne průplav. Myšlenka prokopat kanál spojující Bengálský a Mannarský záliv, a zkrátit tak cestu lodím na trase mezi Indií a Evropou, lákala už v devatenáctém století Brity. Letos se začíná v úžině stavět.
Indové si od kanálu slibují všechno možné - od rozvoje obchodu či pobřežní dopravy až po nová pracovní místa.
Pokud lodě z východního pobřeží Indie nebudou muset objíždět na cestě na Blízký východ a do Evropy pobřeží Srí Lanky, zkrátí se jim cesta o 780 kilometrů. Rybářské lodě a malé čluny projíždějí úžinou už staletí. Moderní velká plavidla nikoli, protože je příliš mělká.
"Indický Suez", jak se projektu začalo přezdívat, bude 167 kilometrů dlouhý, 300 metrů široký a 14,5 metrů hluboký.
Na rozdíl od Suezského či Panamského průplavu, které byly vykopány skrz pevninu, bude při stavbě kanálu mezi Indií a Srí Lankou nutné vyhloubit koridor na mořské mělčině.
Myšlenka vybudovat takový kanál láká stavitele už od roku 1860, kdy Indii ovládali Britové. Od té doby vznikl bezpočet studií, jak to udělat. Kromě toho, že by pomohl obchodním lodím, má o něj zájem i indická armáda. Umožní totiž vojenským lodím rychleji se pohybovat kolem pobřeží Indie.
Za padesát miliónů dolarů má být celý projekt dokončen v roce 2008.
Ekologové varují, že průplav způsobí obrovské škody na místním ekosystému. "Zničí korálové útesy a poškodí i nedaleký Mannarský záliv, kde žije přes 3600 přírodních druhů," varoval Sanjeev Gopal z hnutí Greenpeace v deníku Asia Times.
V oblasti žijí například vzácné mořské želvy, korýši a ryby. Na pobřeží severní Srí Lanky a v indickém státě Tamilnádú se živí rybolovem statisíce lidí.
Ekonomických ztrát se obávají také přístavy na Srí Lance. Šedesát procent mezinárodního nákladu v přístavu v hlavním městě Kolombo pochází právě z Indie. Vznikne-li průplav, lodě budou moci Kolombo vynechat.
"Pokud bude mít projekt negativní vliv na Srí Lanku, uděláme vše proto, abychom hájili zájmy naší země," řekl loni v červenci tehdejší srílanský ministr zahraničí Lakshman Kadirgamar.
Jeho země v té době dokonce varovala, že případ předloží Mezinárodnímu soudnímu dvoru v Haagu, protože Indie s ní projekt předem nekonzultovala. Později se ale všech námitek z nejasných důvodů zřekla a nyní mlčí.
Indická státní firma Dredging Corporation už začala průplav hloubit. Jako konzultanti byli vládou v Dillí najati odborníci z egyptského Suezu. (luc)

060103-06.gif ()