Park UNESCO a tankery? Zákonodárci míní, že to jde dohromady Politici musí opravit špatný zákon

Už necelé dva měsíce poté, co byl schválen zákon o vnitrozemské plavbě, je připravována jeho novela. Důvod? Politici pro debaty o jezech na Labi zapomněli, kudy teče řeka na druhém konci země. Zákonem, který měl sladit českou legislativu s evropskou, poslali velké lodě do lužních lesů na řece Moravě a navíc je nechali brázdit korytem řeky v zámeckém parku v Kroměříži. Ovšem ten je pod ochranou UNESCO.
"Je to naprostý nesmysl. Kdyby se tok měl upravit podle parametrů, které stanovuje tento zákon, zničilo by to zámeckou zahradu, ale také bychom museli zbourat všechny mosty ve městě, a dokonce některé domy," říká starosta Kroměříže Petr Dvořáček.
Tím, že uzákonili řeku Moravu jako dopravně významnou využívanou cestu, a to od jihu až po Přerov, jí zákonodárci zároveň udali parametry: šířku minimálně dvacet metrů a hloubku přes dva metry. To by však znamenalo, že v lužních lesích s třemi národními přírodními rezervacemi, pěti přírodními rezervacemi a územím s jednou národní přírodní památkou a šesti přírodními památkami by měl být možný provoz jako na Labi. Stejně tak přímo v Kroměříži. Přitom ani jeden ze čtyř mostů přes Moravu nemá potřebnou výšku pro to, aby pod nimi velké lodě propluly. Zákonem zmohutnělému korytu by překážely také některé domy.
Ani kanál Dunaj - Odra - Labe, který je léta zakreslen v územních plánech a blokuje pozemky, by se nedotkl města tak, jako tento zákon. Jeho trasa by totiž měla Kroměříž minout stejně jako budované silniční obchvaty. "Schválený zákon ale možnost obtoku mimo dnešní koryto řeky vylučuje," uvedla senátorka Jitka Seitlová. Už při schvalování zákona senátorka upozorňovala, že návrh jednoho z poslanců KSČM ohrožuje chráněná území. "Chtěl jsem podpořit rozvoj turistiky kolem Baťova kanálu," uvedl tehdy poslanec Antonín Zralý z Hodonína, kterému se ale do zákona podařilo vsunout dvakrát tak velké území, než jaké kanál s loďkami turistů představuje.
Úředníci ministerstva dopravy sice tvrdí, že ačkoliv jsou parametry koryta dány zákonem, neznamená to, že se musí řeka začít ihned hloubit a že zde lodě budou opravdu jezdit. Zákon je však podle evropských dohod závazkem pro stát.
Zastupitelé Kroměříže nechtějí kanál ani přes město, ani mimo něj. Před dvěma týdny přijali usnesení, že nesouhlasí s jeho stavbou. Senátorka Seitlová společně s poslankyní Michaelou Šojdrovou připravuje novelu, do měsíce ji předloží v parlamentu. Někteří senátoři připravují navíc ústavní stížnost, která se bude týkat tohoto zákona.


Co by dnes podle zákona bylo možné


[*] Proplouvat s tankery korytem Moravy přes Kroměříž, i když všechny tamní mosty nemají dostatečnou výšku.
[*] Plout velkými loděmi v zámeckém parku, který chrání UNESCO.
[*] Radikálně prohloubit a rozšířit koryto v mnoha přírodních rezervacích.
(job)