Česko chystá obří překladiště

Do pěti let mají v Česku vzniknout tři obrovská logistická centra nadnárodního významu. Do nich se budou sjíždět kamióny, ze kterých se zboží přeloží na vlaky a ty budou směřovat do celé Evropy.
"Centra by měla stát v blízkosti měst s největší výrobou a spotřebou - Prahy, Brna a Ostravy," uvedl ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy Ondřej Jašek. Později podle něj mají vzniknout ještě čtyři další menší překladiště spíše regionálního významu.
Tento záměr je součástí velkolepého plánu nové státní dopravní politiky pro roky 2005 až 2013, který připravují úředníci Ministerstva dopravy. Chystané změny budou natolik rozsáhlé, že si vyžádají novelizaci dvanácti zákonů.

Souboj vlaků a kamionů

Ministerská vize má zastavit propad železniční nákladní dopravy, která v posledních dvou letech výrazně ustoupila kamionům.
Některé skladové areály, které by představám úředníků mohly odpovídat, se již stavějí. "Provádíme jejich analýzu. Nadějný je například jeden projekt logistického centra u dálnice D1, kam má být železnice zavedena. Tento terminál bychom podpořili pobídkami nebo přímou investicí," poznamenal Jašek.
Pokud se další zajímavé projekty nenajdou, vybrali by úředníci sami vhodná místa a vyhlášením volné soutěže by pro ně našli developery, kteří by zajistili jejich výstavbu.
V zemi jsou již nyní tisíce existujících skladových areálů různé velikosti, jenže nemají železniční vlečku. Aspoň třetina z nich by však měla být v budoucnu na železnici napojena.
Podobné sítě logistických center a navazujících dopravních tepen se již budují i v okolních státech - v Německu, Maďarsku - a připravují se v Polsku a na Slovensku.
Svaz dopravy novou státní dopravní politiku podporuje. "Centra, která dnes vznikají, jsou zpravidla bez napojení na železnici. Přitom vlaky jsou při vzdálenostech nad 500 kilometrů cenově výhodnější než kamiony," říká ředitel svazu Petr Kašík. Odkazuje při- tom na podobný překladištní areál německého města Brémy, který je už v provozu.
Šéf jednoho z největších kamionových dopravců ČSAD Jihotrans Robert Krigar záměrům ministerstva nevěří. "Těmto projektům na podporu železnice se v Evropě zase tak moc nedaří. Byl by to návrat někam do století páry," prohlásil Krigar. Připustil ale, že perspektivu má kontejnerová doprava s napojením na námořní přepravu. "Tam to skutečně může fungovat," dodává.

Dráhy pochybují, ODS ne

České dráhy se k tomu staví rezervovaně. "Dosavadní záměry také preferovaly železniční dopravu, reálně jsou však stále poskytovány větší výhody silniční dopravě," poznamenal mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Ministerstvo chce vládě plán předložit do konce prosince. Příští rok jsou ale volby a sami úředníci nevědí, jak to nakonec s jejich záměrem dopadne. Nová vláda může celý plán už na samém začátku zastavit.
Stínový ministr dopravy za opoziční ODS Petr Bendl ale nic takového zatím nechystá. "Je tam hodně věcí, se kterými se dá souhlasit. Už dlouhou dobu se mělo dělat maximum, aby se náklady tlačily zpět na železnici," řekl.

Jak terminály zaplatit

V průběhu osmi let se má podle plánů Ministerstva dopravy za vybudování gigantických logistických terminálů zaplatit až jeden bilión korun. To znamená, že od roku 2007 do roku 2015 má stát investovat do dopravní infrastruktury kolem 120 miliard korun ročně.
Ministerstvo proto například navrhuje zvýšit podíl hrubého domácího produktu (HDP) na výdaje do dopravy ze současných 1,8 na až 2,5 procenta. Tím by pro dopravu získalo až 80 miliard korun ročně.
Další peníze chce stát vybrat třeba zvýšením podílu spotřební daně z pohonných hmot na 30 až 50 procent ve prospěch Státního fondu dopravní infrastruktury.
Kromě toho má investicím do dopravy pomoci i výnos z mýtného, kterého by se mělo vybrat odhadem pět miliard ročně.
Státní rozpočet sice bude hlavním zdrojem peněz, ale na zamýšlené investice to stačit nebude. Záměr proto počítá s tím, že Česko získá část peněz z evropských fondů.
Zbývající peníze by měli dodat soukromí investoři. Ministerstvo počítá i s tím, že by si stát vzal úvěry v bankách.