/OD NAŠÍ SPOLUPRACOVNICE/
Zaklínači je letos devatenáct let. V roce 1985 polský časopis Fantastyka otiskl prvotinu neznámého autora z Lodže, která měla u čtenářů okamžitý úspěch. Následovaly další povídky a pak románová pentalogie se Zaklínačem v hlavní roli.
Z Andrzeje Sapkowského se tím stal největší autor polské fantasy. A nejen jí: prestižní cena polského týdeníku Politika, takzvaný "pas Politiky" pro nejnadějnějšího umělce, naznačuje, že Zaklínač není jenom fantasy, ale prostě dobrá literatura.

V polské fantastice se přitom něco podobného neděje poprvé. Vysokou laťku nastavil kdysi Stanislaw Lem, pro kterého byl tento žánr formou literárního experimentu. V 60. a 70. letech se k němu přidali další "chytří" autoři jako J. A. Zajdel nebo E. Wnuk-Lipinski.

Od té doby je polský čtenář zvyklý nacházet i ve fantasy víc než jen zábavu. V žánru, kde zdánlivě všechno stojí a padá s vyprávěním dobrodružných dějů ve výpravných kulisách, se čeká mnohem víc.

Sapkowski neskrývá, že jeho cílem je psát bestsellery a postupovat vpřed podle osvědčených vzorců. Píše v krátkých, srozumitelných větách s převahou dialogů. Využívá archetypů. Přidává k nim smysl pro humor, vmíchává narážky na aktuální politickou situaci. Ale především pracuje s věrohodným hrdinou, který spíš než rytířského bojovníka připomíná obyčejného, trochu rozhořčeného a zároveň i cynického člověka.

Televizní i filmová verze Zaklínače vznikly souběžně. Hlavně ta televizní byla určena širšímu publiku, než jaké tvoří řady Sapkowského čtenářů a vyznavačů. Seriál byl koncipován jako "rodinný" (v Polsku se vysílal v neděli odpoledne). Zmizely z něj tedy všechny krvavé a erotické scény, které v literární předloze patřily k nejvyhledávanějším.

Sapkowského skalní příznivci také pokládali za zradu, že scénář Michala Szczerbice vycházel z povídek o Zaklínači, nikoli z románového cyklu. Někteří měli výhrady k trikům - přinejmenším po této stránce se Pán prstenů zatím zdá nedostižný.
Filmový rozpočet činil 19 miliónů zlotých, což je v přepočtu jen asi 20 procent částky, kterou na speciální efekty dává běžná hollywoodská výroba. Některé triky bohužel dopadly tak, že spíš než Pána prstenů seriál připomíná Monty Pythona.

Televizní Zaklínač nakonec dopadl lépe než film. Ocení ho jiné publikum než ortodoxní vyznavači knižní předlohy. Naleznou v něm zábavu a dobrodružství i kvalitní hudbu, jejímž autorem je nedávno zesnulý polský rockový skladatel Grzegorz Ciechlowski. Michal Žebrowski v hlavní úloze zaklínače Geralta má všechny předpoklady pro to, aby se líbil zejména dívkám.