Britové chtějí odhalit teroristy už na peróně

Británie začne od příštího roku posilovat bezpečnostní kontroly na nádražích a bude zkoušet i další metody, jak zlepšit odolnost dopravní sítě proti teroristickým útokům. Uvedl to včera v Londýně britský ministr dopravy Alistair Darling na mezinárodní konferenci o bezpečnosti ve veřejné dopravě.
Kromě zvýšené policejní ostrahy na nádražích začne Británie na některých linkách zkoušet bezpečnostní prohlídky letištního typu.

Inteligentní kamery

První lépe zabezpečenou linkou bude expres z londýnského nádraží Paddington na letiště Heathrow. Policie na ní zahájí zkoušky speciálních skenerů, které mohou odhalit nálože uložené pod oděvem. Další nové rentgeny by měly na lince na Heathrow začít fungovat již v příštím roce.
Ministerstvo také počítá s tím, že na nádražích instaluje nový sofistikovanější systém "inteligentních kamer", jejichž software dokáže monitorovat pohyb lidí na nástupištích a odhalit podezřele se pohybující osoby. Mezi ty například patří pasažéři, kteří bez hnutí stojí dlouho na jednom místě. Systém ale také dokáže rychle upozornit na odložená zavazadla.
Británie a Mezinárodní sdružení pro veřejnou dopravu svolaly konferenci v souvislosti s červencovými útoky na londýnské metro. Ministr Darling ale připomněl, že teroristické útoky na veřejnou dopravu mají za sebou i Madrid a Moskva. Dopravní síť je totiž cílem teroristů právě kvůli své otevřenosti. Darling zdůraznil, že při ochraně dopravních sítí je nutno čelit dilematu. Na jedné straně veřejnost požaduje bezpečí, ale na druhé straně otevřenost a snadnou dostupnost sítě.

Milióny cestujících denně

Opatření, která jsou všeobecně přijímána v letecké dopravě, jsou podle Darlinga v pozemní dopravě neproveditelná - vždyť jen jedno londýnské nádraží Waterloo odbaví čtyřikrát více cestujících než letiště Heathrow, které je jednou z nejrušnějších leteckých křižovatek na světě.
Denně britské podzemní dráhy přepraví na tři milióny cestujících. Británie má skoro 20 tisíc kilometrů železničních tratí a 2500 nádraží. Navíc velká část pozemní dopravy je mezinárodní, takže je nutná mezinárodní spolupráce.
Darling ale soudí, že tyto obtíže neznamenají, že se vlády zřeknou snahy zvýšit bezpečnost pozemní veřejné dopravy.
Mezi prvky bezpečnostní mozaiky musí i nadále být výzvědná činnost, policejní práce, velká spoluúčast a odpovědnost cestujících a nová technická opatření. Některé technické novinky chtějí úřady vyzkoušet také v londýnském metru. Zde ale narážejí na odpor starosty Kena Livingstona, který považuje technické prostředky ochrany v londýnském metru vzhledem k jeho velikosti za nepraktické. Jisté výhrady měli i zástupci organizací na ochranu lidských práv, kteří se obávají, že policie bude pro rentgenové kontroly vybírat převážně příslušníky etnických minorit. (sma, čtk)