Pošta začne posílat doručenky e-mailem


"Máte u nás doporučený dopis, kde si ho přejete vyzvednout?" Už za rok by měli takové emailové a SMS zprávy dostávat lidé od České pošty.
Úvahy o její možné privatizaci nutí management státního podniku zlepšovat služby. Jako první na řadu přišly právě doporučené dopisy.
"Příští rok rozjedeme Portál adresáta. Pokud se naši zákazníci přihlásí do databáze a uvedou svou e-mailovou adresu nebo číslo mobilu, pošta je ihned vyrozumí, že jim přišla doporučené zásilka," říká šéf pošty Karel Kratina. "Pak si budou moci zvolit, jestli chtějí zásilku doručit domů, na pracoviště nebo například do obchodního centra, kam chodí nakupovat."
Prostřednictvím portálu by měli mít lidé možnost kontrolovat si i svůj SIPO účet. Když například nebudou souhlasit se změnou inkasa, měli by mít možnost platbu okamžitě zablokovat. To zatím nejde.
Poštu ke změnám nutí i Český telekomunikační úřad, který na ni ze zákona dohlíží. Ten na jaře firmu ostře kritizoval za špatné služby, například za dlouhé čekací doby.
Podnik proto zavádí další změnu týkající se doporučených dopisů a balíků: když si je lidé přijdou vyzvednout na poštu, nemusí už stát frontu u jedné jediné přepážky. Ale můžou prakticky ke kterékoli.
Zatímco dříve se doporučené zásilky vydávaly na základě ručně psaného seznamu, do kterého měl přístup jen jeden pracovník pošty, nyní se dopisy evidují v počítačové databázi. Do ní mohou nahlédnout i další pracovníci. "Do konce roku bude tento systém fungovat na všech poštách," tvrdí mluvčí podniku Ivo Mravinac.
Podle Eduarda Prandstettera, ředitele poštovních služeb telekomunikačního úřadu, mohla pošta urychlit vydávání rekomand mnohem dřív. "Počítače totiž nakoupila už počátkem 90. let. Na poště, na které jsem kdysi pracoval, jsme je k tomu využili."
Na trhu doporučených zásilek má pošta stále dominantní postavení. Přestože drží monopol jen na zásilky do 50 gramů, konkurence kurýrních firem je malá, protože jsou dražší a nekryjí celou republiku. Za výsadní postavení musí ale pošta zajišťovat základní služby po celém území. Právě tato povinnost hraje jednu z důležitých rolí v úvahách při její privatizaci.
Šéf České pošty Karel Kratina, který firmu vede dva roky, vloni slíbil, že z pošty udělá moderní obchodní podnik. Pro zlepšení už firma určité kroky udělala - na větších poštách například umístila zařízení, která vydávají čísla podle typu služby, aby se netvořily dlouhé fronty.
Pošta také začala otevírat pobočky v řetězcích, které mají otevřeno o víkendech a do pozdního večera. Lidé tam mohou nejen platit složenky a nechat si poslat doporučené zásilky, ale vyřídit si půjčku či pojištění.
Právě růst finančních služeb, které pošta prodává ve spolupráci s ČSOB a Českou pojišťovnou, má firmě zajistit lukrativnější obchody.