Švýcarský logistický koncern Kühne&Nagel oznámil, že převezme francouzskou firmu ACR za 440 miliónů eur. Jde o největší akvizici v historii firmy. Nikoli však o největší převzetí v branži v poslední době.
Teprve před měsícem stvrdila Deutsche Post úmysl převzít britský logistický koncern Exel. Hodnota: zhruba 5,5 miliardy eur.
Právě tato akvizice, ze které vzejde největší logistický koncern na světě, dala křídla celému sektoru. Investoři zpozorněli, akcie podniků, které byly ještě nedávno považovány za "nudné", jdou na dračku.
Příkladem je firma Panalpina, švýcarský specialista na letecké a námořní přepravy. Na burzu nastoupila koncem září. A poptávka po jejich cenných papírech už při nástupu mnohokrát překročila nabídku. Znalci jsou přesvědčeni, že konsolidace odvětví bude pokračovat.
"Proces koncentrace v branži hnané růstem světového obchodu bude pokračovat," soudí například Frank Straube, šéf katedry logistiky na Technické univerzitě v Berlíně, citovaný portálem FAZ. net.
Logistické koncerny se snaží o vylepšení a propojení svých evropských i světových sítí. K tomu potřebují silné a hlavně kompetentní hráče na konkrétních trzích.
Předpokládá se také to, že k nosným částem branže, kterou tvoří největšími hráči na trhu, jakými jsou DHL (dceřiná společnost Deutsche Post), americká UPS, švýcarský koncern Kühne & Nagel, se připojí středně velké firmy.
Ty na sebe navážou výrobní podniky z vlastního okolí a nabídnou jim specializované služby "šité na míru". Tedy takové, jaké giganti neposkytují. "V tomto směru budou také pokračovat akvizice silnějších hráčů," soudí i Peter Klaus, odborník na logistiku z univerzity v Norimberku. Potvrzují to také další experti i růst světového obchodu. Jde o to, že velcí výrobci se z důvodu snižování nákladů snaží vyčlenit vlastní dopravní služby, a předávají je specialistům. Ti se dokážou se specifickými problémy vyrovnat snadněji, a hlavně laciněji než samotní výrobci.
"Logistická branže je skutečnou vítězkou globalizace," shrnul vývoj Klaus v listu Handelsblatt. Jeho slova potvrzují statistiky. Například pracovní skupina Frauhenhoferského institutu pro technologie v logistice odhaduje evropský trh na 400 miliard eur. V Německu, které je největším evropským "spotřebitelem" logistických služeb, pracuje v odvětví na 2,5 miliónu lidí.
K posilování sektoru vede i to, že podniky už nenabízejí pouze zajištění přepravy zboží, ale i přebírají skladování i distribuci zboží. Například zaměstnanci UPS nejen že rozvážejí počítače, ale také je konfigurují podle požadavků zákazníka. Pro takové doplňování služeb kolem základního byznysu se vžilo označení "smluvní logistika".
Třeba společnost BLG, která v Brémách vede skladové hospodářství, vybavuje i auta dovezené z Japonska a Jižní Koreje doplňky, jaké požaduje evropský trh.
051019-22b ()