Evropský koncil ministrů dopravy členských zemí EU schválil vytvoření černé listiny leteckých společností. Návrh, který byl v polovině listopadu schválen Evropským parlamentem bude pro společnosti na seznamu znamenat absolutní zákaz létání ve všech 25 členských zemích. Pro cestující znamená přijetí návrhu zvýšení jejich práv na informace o leteckých dopravcích, se kterými cestují, píše se v prohlášení ministrů.

Spotřebitelé získají právo předem vědět, s jakou společností poletí. Pokud by byl dopravce na černou listinu zapsán až po rezervaci či koupi letenek, cestující získá nárok na náhradní let anebo vrácení plné ceny od prodejce.

Předpokládá se, že první společný seznam, vypracovaný Evropskou komisí a experty členských zemí na základě dohodnutých kritérií, by mohl vzniknout v prvním čtvrtletí příštího roku.

Opatření by mělo fungovat následovně: po vstupu v platnost bude každý členských stát muset do měsíce informovat Evropskou komisi, kterým dopravcům zakázal poskytovat letecké služby. Komise poté informuje ostatní členské státy a znovu do měsíce rozhodne na základě společných kritérií, zda bude konkrétní společnost přidána na listinu.

K zapsání na seznam budou zapotřebí důkazy o závažných bezpečnostních nedostatcích, zanedbávání údržby, neschopnosti či neochotě vady odstranit či o nedostatcích úřadů v kontrole a vymáhání bezpečnostních norem. Seznam bude Komisí aktualizován každé tři měsíce. Když u jednotlivých společností pominou podmínky pro zařazení na listinu, bude dopravce z listiny vyřazen.

Černá listina má být dostupná na internetu, na letištích a u prodejců letenek, aby pasažéři byli v předstihu varováni, do jakých letadel by ani mimo EU raději neměli nastoupit.

Až dosud si podobné seznamy vytvářely pouze jednotlivé země. Zásadu jednotné černé listiny se podařilo prosadit po sérii leteckých neštěstí, naposledy pádu letadla kolumbijské společnosti West Caribbean ve Venezuele; většinu ze 160 obětí tvořili francouzští turisté.

Černá listina má být dostupná na internetu, na letištích a u prodejců letenek, aby pasažéři byli v předstihu varováni, do jakých letadel by ani mimo EU raději neměli nastoupit.