Bývalý boss Piech si chce udržet vliv ve VW

Ani čtyři roky po svém odchodu z funkce šéfa čtvrté největší světové automobilky Volkswagen a poté, kdy se loni jeho vliv v ní začal vytrácet, se devětašedesátiletý Ferdinand Piech nevzdává. A nadále chce vnucovat svou vůli managementu VW, i když už nemá takovou moc, jako když tento koncern řídil železnou rukou. Je však nadále předsedou dozorčí rady VW.

Vůz Phaeton byl omylem

Spor mezi ním a jeho nástupcem Berndem Pischetsriederem, kterého sám vybral, se hlavně vede o modelové strategii a cenové politice.
Piech ještě jako šéf VW například rozhodl o výrobě vozu luxusní třídy Phaeton, který na trhu takřka propadl. Pischetsrieder trvá na tom, že auta VW musí být cenově dostupná pro běžného zákazníka. Piech začátkem roku Pischetsriedera veřejně napadal, ale v dubnu nakonec svůj konfrontační postup oslabil a souhlasil dokonce, aby se s nynějším šéfem uzavřel manažerský kontrakt na další období.
Ferdinand Piech je vnukem zakladatele Volkswagenu Ferdinanda Porscheho, rodáka z českých Vratislavic. Tento vitální muž je otcem dvanácti dětí ze svých čtyř manželství, včetně tří od své nynější ženy Ursuly, někdejší vychovatelky v jeho rodině. Piech se narodil rok před založením VW. Když mu bylo pět let, vzal ho dědeček do továrny, která vyráběla vojenská letadla a vozy pro nacistický režim, a dovolil vnukovi přiložit uhlí do pece.
Po svém dědovi zdědil technické i podnikatelské vlohy. Vystudoval strojní inženýrství a poté nastoupil do rodinné automobilky Porsche. Tam vyvinul proslulý model 917, který v roce 1970 vyhrál vytrvalostní závod Le Mans a zvedl prestiž značky tak, že se dotáhla na tehdejší závodní vozy Maserati a Ferrari.
Dostal se však do sporů se svými příbuznými v této rodinné firmě, a jak napsal ve svých pamětech, zjistil, že má "schopnost obejít se bez rodiny". Začal pracovat v automobilce Audi, součástí koncernu VW, a posléze se stal jejím výkonným šéfem. Podařilo se mu vytvořit z ní firmu, která začala úspěšně konkurovat společnostem Mercedes-Benz a BMW.

Vytáhl VW z nejhoršího

V roce 1993 se stal šéfem Volkswagenu, který byl tehdy při pokračujících obrovských ztrátách na pokraji bankrotu.
Jak Piech tvrdí, přijal tuto náročnou funkci hlavně proto, aby chránil jeden z rodinných podniků, Porsche Holding v Rakousku, který prodával auta VW i do východoevropských zemí, a krachem koncernu by ztroskotal. Piech postavil VW opět na nohy a navíc rozšířil síť automobilek koncernu mimo jiné i do Česka.
V roce 2002 z řízení koncernu odešel, ale své tehdejší předsevzetí, že bude trávit svůj čas s rodinou a na své technikou "nadupané" lodi, nesplnil Bez VW to přece jen nevydržel.
Ve spolkové zemi Dolní Sasko, v níž VW sídlí a která je také největším akcionářem automobilky, se změnila vláda. Vládnoucí sociální demokraté, s nimiž Piech dobře vycházel, byli vystřídáni křesťanskými demokraty (CDU). A nový předseda vlády Christian Wulff jako člen dozorčí rady VW se nikterak netajil výhradami k tomu, jak Piech jako předseda tento orgán vede. Tato vzájemná nevraživost vyvrcholila loni, když se malý výrobce superluxusních aut Porsche rozhodl stát největším akcionářem VW. Předsedou dozorčí rady firmy Porsche nebyl totiž nikdo jiný než Piech, se svou rodinou její největší akcionář. Konflikt zájmů, rozhořčeně volal dolnosaský premiér Wulff. Piech to popíral, ale přece jen musel učinit ústupek - jeho předsednictví v dozorčí radě skončí v roce 2007 a jeho nástupcem bude "neutrální osoba".
V době, kdy nynější šéf Pischetsrieder zahájil tvrdá úsporná opatření a rozhodl se propustit hlavně v Německu na dvacet tisíc zaměstnanců, Piech prostřednictvím hlasů odborářů a zaměstnaneckých reprezentantů v radě prosadili jako nového personálního šéfa člověka spjatého s odbory. A tudíž nepříliš nakloněného snižování nákladů na úkor pracovních míst.

Wulff svůj odpor zmírnil

Předseda dolnosaské vlády však své tažení proti Piechovi nevzdal. Spojil se s řadou investičních fondů, které vlastní akcie VW, a přiměl některé z nich, aby na letošní valné hromadě hlasovaly pro nedůvěru Piechovi.
Jenže některé vlivné představitele strany CDU Wulffův boj proti Piechovi znervóznil, zejména proto, že míra nezaměstnanosti se vyhoupla k 11 procentům a úsporná opatření ve Volkswagenu, prosazovaná šéfem Pischetsriederem, znamenají další lidi bez práce.
A tak straničtí kolegové Wulffovi doporučili, aby se pokusil s Piechem dosáhnout kompromisu. Dolnosaský premiér pak veřejně vyhlásil, že vlastně Piech stejně příští rok jako předseda končí. Jenže Ferdinand Piech znovu prokázal, že se jen tak snadno nevzdává. Prohlásil, že za rok, kdy přestane být předsedou, hodlá usilovat o místo řadového člena dozorčí rady VW. Dodal, že i bez vlivné předsednické funkce to jeho vliv na osudy VW nikterak neomezí.